Bucuresti

„Anotimpuri” de Savel Stiopul, la al 11-lea Cineclub FILM

Detalii

Categorie
Filme
Modificat
acum 2 ani si 1 luna
Vizualizari
369

Voteaza & Distribuie

Descriere

„Anotimpuri” de Savel Stiopul, la al 11-lea Cineclub FILM

Vineri, 22 aprilie, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) găzduieşte cea de-a 11-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat un alt titlu de referinţă al istoriei filmului românesc, ANOTIMPURI (1964) de Savel Stiopul. Va vorbi despre acest remarcabil film, din păcate astăzi prea puţin cunoscut, criticul Marilena Ilieşiu, redactor al revistei FILM şi autoare a cărţilor „Povestea poveştii în filmul românesc (1912-2012)” (Editura Polirom, 2013) şi „Mircea Daneliuc – Cele 17 vieţi ale pisicii rupte” (Editura UCIN, 2015). Va fi prezentat şi cel mai recent număr (1 / 2016) al revistei FILM.

Cineclubul FILM este o serie de evenimente (proiecții speciale cu filme românești remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoțite de discuții cu invitați) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicație trimestrială a Uniunii Cineaștilor din România (UCIN). Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 3 lei.

Cineclubul FILM a început în luna ianuarie 2015, iar în primele zece întâlniri de la Cinematecă au fost prezentate filmele româneşti O LACRIMĂ DE FATĂ (Iosif Demian, 1980), S-A FURAT O BOMBĂ (Ion Popescu Gopo, 1962), MERE ROŞII (Alexandru Tatos, 1976), MOROMEŢII (Stere Gulea, 1987), RECONSTITUIREA (Lucian Pintilie, 1970), DIRECTORUL NOSTRU (Jean Georgescu, 1955), DOMNIŞOARA AURICA (Şerban Marinescu, 1886), IACOB (Mircea Daneliuc, 1988), NUNTA DE PIATRĂ (Mircea Veroiu, Dan Piţa, 1971) şi TRECĂTOARELE IUBIRI (Malvina Urşianu, 1974).

Printre invitații de până acum ai Cineclubului FILM s-au numărat: regizorul și scenaristul Stere Gulea, directorii de imagine Vivi Drăgan Vasile și Florin Mihăilescu, actorul Dorel Vișan, criticii Ioan-Pavel Azap, Călin Căliman, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Magda Mihăilescu, Cristian Tudor Popescu, Călin Stănculescu şi Titus Vîjeu.

Detalii despre filmul prezentat pe 22 aprilie:

ANOTIMPURI
România, 1964, 102 min., 35 mm
Dramă, film liric, film psihologic, film în patru scheciuri: „Fantezie în do major” („Contrapunct în alb”), „Incertitudini” („Intermezzo”), „Arşiţa” şi „Zi grea”
Regia: Savel Stiopul
Cu: Luminiţa Zaharia, Mircea Athanasiu, Magda Popovici, Cornel Dumitraş, Dana Comnea, Cristea Avram, Tanţi Cutava Barozzi, Ştefan Braborescu, Eugenia Popovici, Mitzura Arghezi, Dorin Dron, Manuela Gheorghiu

„Respectând ciclicitatea şi simbolistica anotimpurilor, Stiopul articulează în ANOTIMPURI patru segmente narative pornind de la echivalarea semnelor naturii cu semnificaţia acţiunilor din plan uman. (...) Al treilea episod, «Arşiţa», este o fantezie feminină pe tema erotismului. Cele două arşiţe – canicula şi pasiunea carnală a eroinei – se desfăşoară paralel, evoluând în crescendouri independente. După un ritual casnic de răcorire, exploatat imagistic ca un joc de umbre, eroina pleacă în căutarea soţului absent, suspectat de o relaţie adulteră. Cei doi se întâlnesc sub trupul unei basculante vânjoase, în service-ul unei uzine socialiste, iar tensiunea erotică dintre soţi este preluată de masa defectă, amorfă, de metal. Secvenţa de amor carnal se desfăşoară prin intermediar – şuruburile, pistoanele şi saboţii bolidului dezafectat sunt mângâiaţi, frământaţi, precum trupul unei iubite. Această secvenţă, poate cea mai pasională din istoria filmului românesc, mută erotismul din carnal în mecanic, din anatomic în maşinărie.” (Marilena Ilieşiu, „Povestea poveştii în filmul românesc”, 2013)

Foto: Dana Comnea şi Cristea Avram în scheciul „Arşiţa”