Bucuresti

Cum ne pregatim organismul pentru sezonul rece

Detalii

Web
www.lavi-enrose.com
Categorie
Stil de viata
Modificat
acum 3 ani si 5 luni
Vizualizari
981

Voteaza & Distribuie

Descriere

Toamna, ne gospodarim, ne strangem recoltele si ne umplem camarile cu ele. Ne umplem sura cu fan, podetul cu lemne si, mai ales, ne pregatim de odihna si de conservarea si aprofundarea tuturor celor infaptuite “pe vremea buna”. Mai mult ca nicicand, iarna este vremea asezarilor noastre sufletesti, a interiorizarii noastre, spre evolutie, crestere si o mai buna, o mai frumoasa intelegere a vietii.

Vine vremea rece, sa ne odihnim si sa ne deschidem sufletele, sa lasam iubirea si caldura sa curga...!

Am inceput o poveste, ca o poveste, insa disciplina ma aduce in prezent, in concret, departe de basmele copilariei sau de locul unde am crescut sau am copilarit in vacante, multi dintre noi... la tara! Focul nu mai arde in sobele de teracota si cuptorul rar mai coace mere, sa le mancam cu prunele uscate din toamana. Sunt multe schimbate, multe uitate, doar noi suntem la fel, oameni cu suflete si chipuri, adaptati la mediu. Iar astazi, mediul nostru de viata este intr-un progres, asa vrea sa-l vada stiinta, si adaptarea noastra la mediu este o dovada de inteligenta. Dand dovada de inteligenta, adaptati fiind la mediu, avem si telul unei stari de bine, a unei sanatati evidente si a unui bun mers al vietilor noastre. Stiti, se spune ca fericirea noastra depinde intr-un procent de 90%, (da, chiar asa de mult!) de starea noastra de sanatate, astfel, suntem indreptatiti sa trecem la valente concrete despre cum sa ne pastram sanatatea pe timpul iernii.

Sa ne pregatim sistemul imunitar sa fie acomodat schimbarilor de temperatura, sa faca fata cu brio la starea de frig ce ne va mai cuprinde din cand in cand. Sa pregatim sistemul imunitar pentru toate bataliile ce le va duce cu virusii, bacteriile si infectiile toate, ce pot aparea peste iarna.

Cei dintre noi ce au un echilibru alimentar constient, cei ce consuma cel putin 51% din regimul zilnic sub forma de hrana cruda, acestia si-au facut un depozit de antioxidanti remercabil si au sistemul imunitar bine pus la punct. Chiar si acestia, insa, pot tine mare cont de toate cele scrise mai jos, intru-cat hrana nu este singurul factor hotarator asupra nivelului si echilibrului imunitatii proprii.
Inainte de a va recomanda combinatiile ce au efect asupra cresterii imunitatii noastre, vreau sa va fac atenti la un mare adevar, cunoscut de foarte putini dintre noi: stiti care este factorul cel mai agresiv, perturbator al sistemului nostru imunitar? Ei bine, este vorba de starea noastra emotionala, de buna sau mai putin buna noastra stare generala. Amintiti-va mereu, un gand rau, un gand de frica, o actiune furioasa va scade intreg sistemul imunitar pentru o perioada de aproximativ 6 ore. Da, poti sa fii cel mai sanatos om, daca esti furios, ai deschis poarta tuturor virusilor si “i-ai poftit la tine in corp”! Oricat de bine te-ai hrani, oricat de atent ai fii, daca echilibrul emotional si maturitatea comportamentala iti sunt subrede, atunci si starea ta de sanatate este mereu pusa in pericol. Incercam cu totii sa avem atentie fata de aceste realitati noi, evidente stiintific, incercam sa asezam ganduri frumoase in vietile noastre si mai ales incercam sa combatem toate cele mai putin bune, cu cele cu adevarat minunate din prezentul si constientul personal.

Si iata, primul sfat spre o buna sanatate, este sa avem ganduri frumoase, sa nu ne suparam, sa nu ne enervam, sa ne pastram echilibru interior. Sa avem mereu posibilitatea sa actionam si nu sa reactionam la mediul si factorii din jurul nostru. Ca, daca e bucurie in vietile noastre, energia circula si sanatatea este protejata, dragii mei!
Mancarea sa ne fie medicament si medicament sa ne fie hrana... Ma leg mereu de cele spuse de Hipocrate, insa gasesc multa intelepciune in aceste vorbe! Daca mancarea noastra are viata, daca mancarea noastra are culoare si nu este procesata termic sau chimic, este o mancare 'tip medicament'. Bine, si care mancarea are viata, o sa ma intrebati? Mancarea vie este cea formata din fructe, legume, seminte, iaurt, produse fermentate lactic. Si, chiar dintre acestea, putine ne raman la indemana pentru sezonul rece, asa e! Amintiti-va, am s-o mai fac si eu, ca atunci cand acestea sunt din abundenta, abundenta din ele sa facem si noi, in farfuriile noastre, in dieta de zi cu zi. Iarna ne raman radacinoasele la indemana, ne raman citricele, merele si ne vom bucura din plin de ele. Avem borsul, moarea de varza, iaurturile, despre care as vrea sa va vorbesc intr-un alt moment, cel dedicat vitaminei C.

Al doilea sfat nutritional, spre buna sanatate
, este legat de hrana noastra cea de toate zilele! In sezonul rece, sa nu treaca nici o zi fara sucul proaspat preparat si baut pe nerasuflate! Acesta ar fi bine sa contina: morcovi, sfecla rosie (intreaga iarna sa ne insoteasca!), telina, mere, grapefruit, portocale. Dimineata, pe stomacul gol, serviti un suc de sanatate si buna functionare, este unul dintre cele mai bune sfaturi care poate fi dat de un dietetician! Alimentatia noastra este foarte importanta, ea reprezinta caramizile de constructie a sistemului nostru imunitar!
Si ce mai pot consuma, sa pot sa-mi conserv imunitatea? Studiile moderne au identificat anumite substante bioactive care influenteaza benefic sistemul imunitar si anume:
  • vitaminele A, B6, C si E;
  • zincul, seleniul, cuprul, fierul si
  • unele substante vegetale secundare precum beta-carotenul sau lycopenul. Decisive pentru activitatea sistemului imunitar sunt si grasimile. Studiile recente confirma faptul ca imunitatea organismului creste o data cu eliminarea sau reducerea grasimilor din alimentatie.
Recomandarile specialistilor nutritionisti pentru o zi sunt o portie de legume crude, o portie de legume fierte, o data pe zi salata, de doua ori pe zi fructe, una dintre mese putand fi inlocuita cu un pahar de suc proaspat de fructe. Rezultatele sunt si mai bune daca meniul contine o varietate mare de legume si fructe. Iarna, sa ne bucuram de toate cele ce le gsim pe piata, la care sa adugam si cerealele integrale, leguminoasele fierte din abundenta, fructele uscate si.. veti tine la distanta agentii infectiosi, fara indoiala!
Ranjit Chandra, imunolog la Universitatea Carolina de Nord, a efectuat cercetari vreme de 30 de ani pentru gasirea unui regim alimentar care sa intareasca imunitatea. Cercetatorul a observat ca reducerea combativitatii celulelor imunitare este rezultatul insumat al catorva factorilor de risc major si anume stresul, alcoolul in cantitati mari, nicotina, sedentarismul si alimentatia incorecta. Celulele corpului uman produc in masa substante protectoare, dar pentru aceasta au nevoie de sprijin “culinar” adecvat. “Dati-mi o eprubeta cu sange colectat de la o persoana si pot sa va spun exact daca aceasta consuma o cantitate suficienta de fructe si legume”, afirma cercetatorul american. Acesta a realizat urmatorul test, menit sa demonstreze efectul legumelor asupra organismului: 23 de barbati nefumatori, cu greutate normala, intre 27-40 de ani au consumat vreme de doua saptamani o hrana saraca in caroten, dupa care li s-au introdus, zilnic, pe parcursul a catorva saptamani, fie cate 330 ml suc de rosii, fie cate 330 ml suc de morcovi, fie cate 10 g pulbere de frunze spanac. O data pe saptamana li s-a controlat sangele. Rezultatul a fost remarcabil: sucul de rosii a fost cel mai eficient, subiectii care l-au consumat prezentand cele mai bune valori in ceea ce priveste antioxidantii. In mod evident, lycopenul prezent in rosii s-a dovedit a fi un “captator” de radicali mai puternic decat beta-carotenul. Un pahar de suc de rosii contine pana la 30 mg de lycopen, in timp ce 100 g rosii nu contin decat 3 mg. De fapt, organismul valorifica cel mai bine sucul de rosii. In primul rand, pentru ca celulele vegetale prelucrate ofera mai mult lycopen decat rosia proaspata intreaga si, in al doilea rand, pentru ca grasimea, de pilda o lingura de ulei de masline adaugata la suc, usureaza absorbtia lycopenului de catre intestin. Acestea fiind spuse, doresc foarte tare sa va fac atenti ca la consumul de sucuri proaspete, pentru o buna optimizare a efectului acestora, avem nevoie si de prezenta unei lipide, de exemplu, o lingurita de ulei de masline extravirgin sau o capsula de omega 3. Si astfel, am atins, al treilea sfat pentru intampinarea eficienta, din punct de vedere fizic, al sezonului rece: aportul constant de 3 luni de zile, o luna pauza, a unui supliment de omega 3. Va recomand capsulele de ulei de in, produse de firma romaneasca, eficiente si bine tolerate de organism, fata de capsulele cu omega 3 din uleiul de peste, fiind mai greu de asimilat si de nedorit, de catre cei ce sunt vegetarieni.

Un remediu impotriva tuturor bolilor?
Exista asa ceva?
DA!
VITAMINA C!
Al patrulea sfat pentru o buna imunitate: aportul de vitamina C, din abundenta!
O geniala inventie a naturii este vitamina C, sau acidul ascorbic, cum o numesc specialistii. Daca s-ar decerna medalia de aur la o olimpiada a substantelor nutritive, ea ar castiga, fara nici un dubiu, premiul cel mare. O substanta mai pretioasa nu se gaseste pe tot pamantul. Vitamina C are doua mari functii: intarirea imunitatii si echilibrarea psihicului. Ea este cel mai redutabil inamic al tuturor bolilor. in sistemul imunitar, vitamina C este dusmanul neinduplecat al oricaror agenti patogeni, al parazitilor, virusurilor, microbilor si, in primul rand, al radicalilor liberi, care fug de ea ca o gazela de leopard. Fata in fata cu moleculele de vitamina C, radicalii liberi n-au nici o sansa. si, intrucat ei ne aduc imbatranirea si in final moartea, se poate afirma ca vitamina C este si cel mai eficient aparator al tineretii. Vitamina C sub forma naturala, nu prezinta efecte adverse si poate fi procurata din fructe si legume proaspete, dar si din alte alimente, unele chiar preparate in casa. Vitamina C se gaseste din abundenta in citrice, in fructe de padure, mai ales, macese si catina, rosii, pepene, struguri, varza, sfecla rosie, morcov, patrunjel verde, ardei gras rosu, capsuni. Fructele si legumele pot fi consummate ca atare, sub forma de salate sau sucuri. Sucurile se prepara zilnic, ca sa fie proaspete, si se consuma in cateva minute, nu se pastreaza la frigider de pe o zi pe alta, cu exceptia sucului de sfecla rosie. Sucurile de fructe si legume dau un plus de vitalitate organismului, stimuleaza digestia, contribuie la ameliorarea unor afectiuni, tin departe infectiile si racelile de sezon.
Surse mai putin cunoscute de Vitamina C: borsul proaspat, preparat in casa, mai ales acum, in aceasta perioada, cand racelile sunt atat de frecvente si afecteaza atatia oameni, ar trebui consumat zilnic, cate o cana, atat de adulti, cat si de copii. Preparat cu tarate de grau, borsul are in compozitia lui o intreaga farmacie de vitamine si minerale. Iaurtul, alta sursa bogata de vitamina C, preparat in casa sau luat de la magazine, dar fara nici un fel de adaosuri, ajuta digestia si da organismului taria sa lupte cu bolilor de sezon. Daca vei consuma zilnic iaurt, sistemul imunitar va avea numai de castigat. Nu vei mai raci atat de usor si, chiar daca racesti, infectiile respiratorii se vor vindeca mai repede.Moarea sau zeama de varza, o alta sursa de vitamina C, ieftina si la indemana oricui. Mancati cat de des salata de varza cruda sau murata, ori varza calita. E plina de vitamina C si alti nutrienti necesari organismului in perioada de tranzitie spre iarna.

Al cincilea factor de crestere al imunitatii, de protejare si de stimulare al acesteia,
este reprezentata de ceiurile de plante.
Informatia ce o gasim in plante, efectele plantelor asupra starii noastre de sanatate fizica si mentala este validat de mult timp, inca de la aparitia vietii. Departarea de natura si de remediile naturale se datoreaza omului modern si evolutiei lui, pierderii intr-o adaptare materiala, in defavoarea unui progres general, holistic uman. Va recomand sa consumati zilnic 3 cani de ceai: un ceai verde sau de ginseng, un ceai combinat din catina, urzica, meces, trei frati patati si un ceai seara, de sunatoare, tei sau musetel. Orice fel de ceai ati alege (mai putin cel negru), este un aport de hrana spirituala si de sanatate. Din fericire, plantele medicinale contin inca in stare foarte pura multe elemente necesare.

Cele mai bune elemnte ce lupta pentru intarirea sistemului imunitar, pe care le recomand a fi consumate in acesta perioada sau procurarea suplimentelor alimentare (al saselea pas spre o imunitate cat mai ridicata) cu acest continut, ar fi:
  • Catina este supranumita si „ginsengul romanesc” si se prepara traditional cu miere. Contine vitaminele C, A, tot complexul B, D, E, F, PP, betacaroten si alte elemente printre care calciu, fosfor, magneziu, potasiu, pectine, aminoacizi si acizi grasi esentiali, cei care nu pot fi sintetizati de organism.
  • Macesele sunt foarte bogate in vitamina C si contin substante ce pot elimina chiar si viermii intestinali. Vindeca virozele respiratorii, calmeaza tusea si revigoreaza organismul in caz de febra.
  • Spirulina contine proteine hidrosolubile care se asimileaza imediat, spre deosebire de cele provenite din produse animale, care cer energie din partea corpului pentru a fi introduse in sistem si apoi folosite. inlatura oboseala cronica si creste rezistenta organismului fata de orice fel de germeni patogeni.
  • Ceapa si usturoiul contin potasiu, calciu, fier, sulf, precum si vitaminele A ,C si E si bioflavonoide. Daca le consumi moderat, poti fi sigur ca vei tine la distanta chiar si boli grave, precum cancerul sau afectiunile inimii. Cantitatea si-o potriveste fiecare, astfel incat sa nu-i irite stomacul. Este foarte important ca o ceapa sau un usturoi odata inceput sa se consume imediat.
  • Aloe Vera sub forma de gel sau capsule este un supliment excelent pentru intarirea imunitatii. E genul de planta-panaceu, capabila sa vindece de la o arsura mica pana la cancer. Ajuta la detoxifierea intregului corp, indiferent in ce stadiu de infectare.
  • Suplimentele cu vitamine si minerale din sursa vegetala ajuta foarte mult la cresterea imunitatii si nu exista studii concludente care sa ateste ca ar fi daunatoare organismului. insa, e bine sa faci analize inainte de a alege diferite sortimente si e si mai bine ca ele sa-ti fie prescrise de un medic specialist in fitoterapie sau nutritie.
Alte metode eficiente pentru intarirea sistemului imunitar, asa mi-am intitulat al saptelea procedeu de stimulare si crestere imunitara...

Daca vei consuma cel putin unul dintre ingredientele de mai jos, in mod sigur nu vei avea probleme mari cu raceala, gripa, bronsita sau alte viroze.
Consuma echinaceea si propolis. In farmacii si in magazinele naturiste se gasesc tot felul de ceaiuri, siropuri si pastile pe baza de echinaceea. In plus, consumul de echinaceea stimuleaza activitatea limfocitelor, actioneaza ca un antibiotic usor (antibacterial, antifungic), creste numarul si activitatea celulelor sistemului imunitar (inclusiv cele anti-tumorale). Sub forma de pulbere, pastile sau sirop, echinaceea este o planta minune care iti intareste foarte bine sistemul imunitar. Un tratament luat preventiv, atunci cand apar primele simptome de boala sau pe toata durata iernii, iti va asigura protectie impotriva afectiunilor de sezon. Pentru siguranta ta si a familiei tale, ar fi bine sa mergi la Plafar, si sa achizitionezi un tratament potrivit pentru tine si pentru restul familiei. Pentru copii, cea mai buna varianta este siropul datorita gustului sau placut.
Miere de albine si scortisoara. Mierea poate fi considerata un desert si un medicament, in acelasi timp. Mierea poate fi consumata zilnic, dimineata, la pranz si seara, ca un mic deliciu la finalul mesei. Iar daca este combinata cu scortisoara, efectele de intarire a sistemului imunitar vor fi cu atat mai puternice. In plus, scortisoara este un condiment utilizat impotriva frigului, a crampelor musculare si a durerilor cauzate de raceala si gripa si este recunoscuta pentru ca ajuta la crearea unei senzatii de caldura in tot corpul, mai ales in zona rinichilor si a ficatului.
Consuma vitamina D. Iarna, cand organismul tau nu isi primeste doza necesara de soare si caldura, ai nevoie de vitamina D. Cercetarile realizate de-a lungul timpului, au aratat ca persoanele care consuma vitamina D in sezonul rece sunt mai protejate impotriva micro organismelor invadatoare care duc la gripa de sezon. Un nivel scazut de vitamina D poate duce la scaderea puterii de aparare a sistemului imunitar, iar medicii sustin ca cei care iau pastile cu vitamina D inca de la inceputul sezonului rece, nu mai au nevoie de vaccinul antigripal. In alimentatie, vitamina D se gaseste in carnea de peste, in galbenusul de ou, in lapte si uleiul de cod, in alimentele de origine animala.
Consuma beta-caroten. Dupa ce este consumat, beta-carotenul este transformat in vitamina A, care intareste celulele corpului si le ajuta pe acestea sa te apere impotriva bacteriilor invadatoare. Asadar, consuma cat mai multe alimente care au un nivel ridicat de beta-caroten, cum ar fi: morcovul (ca atare, sub forma de suc sau dat pe razatoare), cartofi dulci, dovleac, spanac, rosii, ardei gras, piersici, mango, papaya.
Ceapa si usturoi. Ceapa si usturoiul sunt cele mai puternice alimente care lupta eficient cu raceala. Acestea contin peste 20 de substante antivirale si antibacteriene. Este de preferat sa fie consumate proaspete pentru a profita din plin de calitatile lor, insa daca nu suporti gustul sau mirosul, ele sunt foarte bune si in mancarurile gatite.

Voi incheia si voi prezenta la al optulea sfat de stimulare si ridicare imunitara a organismului, in pregatirea lui pentru sezonul rece, cu o reteta minune, spre sanatate si vitalitate maxima:

Ingredientele si modul de preparare al acestui elixir
  • o sticluta cu tinctura de propolis;
  • o sticluta cu tinctura de echinaceea;
  • o sticluta cu ulei esential de catina sau 100 gr de catina proaspata sau congelata;
  • 100 gr de polen;
  • miere poliflora cat sa se umple un borcan de 800 gr.
Se pun, intr-un borcan de 800 gr, curat si sterilizat, toate ingredientele, mai putin mierea si se amesteca bine, cu o spatula de lemn, dupa care, se adauga miere pana se umple borcanul si se amesteca din nou. Se inchide ermetic si se pune la macerat, la rece (chiar si la frigider) si intuneric (eventual intr-o punga inchisa la culoare) 4-7 zile, timp in care, de doua ori/zi se agita bine borcanul, dupa care … este gata! Se pastreaza in continuare la frigider si se consuma, in fiecare zi, dimineata pe stomacul gol, cate o lingurita. Atentie!!! Este si energizant, nu numai intaritor al imunitatii. Cand este pe terminate puteti prepara inca unul si … tot asa…” - Leacuri din batrani.
Si dupa cele 8 sfaturi sau mai bine spus, dupa cele povestite mai sus, amintiti-va mereu, dragii mei: Hrana sa va fie medicament!

Hrana cruda, vie, este cel mai bun remediu in construirea unui sistem imunitar solid. A avea un regim de viata sanatos implica a avea un sistem imunitar puternic si odata cu acestea ne putem gandi la felul in care ne hranim si la felul in care traim si gandim. Ce doresc sa spun, este ca un regim alimentar preponderent format din hrana vie, in detrimentul carnii si al alimentelor gatite, este un mare plus si un mare ajutor oferit sistemului nostru imunitar… si de aici putem sa-l calificam sau sa-l descalificam pe acesta! Apoi, felul nostru de a privi si de a trai viata, gandurile noastre sunt si ele determinante. O vorba buna, plina de iubire intareste, fara nici un dubiu, sistemul imunitar si afirm asta cu toata fiinta mea!


Poti sa fii sanatos, atata timp cat esti un om bun, omenos, generos, bucuros…atata timp cat esti inconjurat de oameni ce-i iubesti si ei la randul lor te iubesc si te pretuiesc... atunci esti cu adevarat un OM... UN OM FRUMOS SI SANATOS!

Si de aici pleaca toate, inspre adaptarea ta sociala, inspre sanatatea trupeasca si... inspre un SISTEM IMUNITAR PUTERNIC!

Sa fim sanatosi si mereu bucurosi!
Cu tot dragul meu,
Lavinia Ceuta

Surse articol:
http://lavi-enrose.com/intarirea-sistemului-imunitar/
http://www.armonianaturii.ro/Alimentatia-si-sistemul-imunitar.html*articleID_1415-articol
http://holisterapi.wordpress.com/2012/09/21/reteta-pentru-imunitate/
http://suntsanatos.ro/fitoterapie/7-remedii-naturale-pentru-imunitate.html
http://www.ziare.com/viata-sanatoasa/vitamine/de-unde-iti-iei-vitamina-c-toamna-1132794