Bucuresti

Curs pentru invatamantul primar - pedagogia Waldorf

Detalii

Categorie
Cursuri educatie
Modificat
acum 3 ani si 9 luni
Vizualizari
533

Voteaza & Distribuie

Descriere

CURS PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR - PEDAGOGIA WALDORF -
Timişoara, 2014 - 2015 - curs avizat CCD Timiş -

Grup ţintă:
Cursul se adresează în primul rând cadrelor didactice din învăţământul primar, precum şi altor persoane interesate de pedagogia Waldorf.

Durata: 186 ore

Modulul I:5-12 noiembrie 2014

  • partea teoretică: 5-9 noiembrie
  • partea practică: 10-12 noiembrie

Modulul II:4-11 februarie 2015

  • partea teoretică: 4-8 februarie
  • partea practică: 9-11 februarie

Modulul III:15-22 aprilie 2015

  • partea practică: 15-19 aprilie
  • partea teoretică: 20-22 aprilie

Modulul IV:6-10 iulie 2015

  • curs în cadrul Simpozionului naţional Waldorf, Cluj-Napoca

Locul desfăşurării: Liceul Waldorf Timişoara, zona Soarelui, str. Uranus 10, tel./fax: 0256-482448, e-mail: liceul_waldorf_timisoara@yahoo.com.

Limba de predare: română

Descrierea cursului:
Cursul este o întreţesere de linii fundamentale care se va păstra pe parcursul modulelor desfăşurate în Timişoara:

  • antropologie generală conferinţe şi discuţii (abordare interactivă);
  • metodică şi didactică ateliere de lucru;
  • aplicaţii practice şi artistice cursuri artistice.
Temele şi subiectele din antropologia generală vor fi tratate conform etapei de vârstă la care face referire modulul respectiv.
La atelierele de lucru se urmăreşte tratarea aceloraşi subiecte şi teme, dar din punctul de vedere al metodicii şi didacticii izvorâte din principiile pedagogiei Waldorf.
Cursurile artistice şi practice sunt, de fapt, o ilustrare sugestivă a modului în care se pun în aplicare cele spuse şi exersate anterior. Intenţia noastră este tratarea tripartită a temelor şi subiectelor, precum şi abordarea integrată si interdisciplinară a acestora.
Modulul de practică pedagogică este gândit în mod flexibil şi interactiv.
Modulul I va cuprinde zile de practică (asistenţă) în cadrul Liceului Waldorf din Timişoara, la clasele ciclului primar. Modulele II și III vor cuprinde zile de practică (asistenţă şi predare) în cadrul Liceului Waldorf din Timişoara, la clasele ciclului primar.
Fiecare cursant va susţine cel puţin o activitate de predare în cadrul modulelor II sau III.

Structura unei zile de practică:
8:00 - 12:00 Asistenţă şi/ sau predare
12:00 - 15:00 Pauză de masă
15:00 - 16:30 Metodică şi didactică (atelier de lucru)
16:30 - 17:00 Pauză
17:00 - 18:30 Metodică şi didactică (atelier de lucru); retrospectiva zilei şi exerciţiu meditativ.

Structura unei zile de curs:
8:45 - 9:00 Parte ritmică
9:00 - 10:30 Antropologie generală (conferinţă şi discuţii - abordare interactivă)
10:30 - 10:45 Pauză
10:45 - 12:15 Desen pe tablă, desen de forme, pictură, muzică şi instrument, euritmie, abilităţi practice şi lucru manual (curs artistic/ practic)
13:00 - 15:00 Pauză de masă
15:00 - 16:30 Desen pe tablă, desen de forme, pictură, muzică şi instrument, euritmie, abilităţi practice şi lucru manual (curs artistic/ practic)
16:30 - 17:00 Pauză
17:00 - 18:30 Metodică şi didactică (atelier de lucru); retrospectiva zilei şi exerciţiu meditativ.

Structura cursului pe module este următoarea:
Modulul I va avea ca temă principală ciclul achiziţiilor fundamentale (clasele P, I, II) şi asistenţă la clasele P, I, II, III, IV.
Modulul II va avea ca temă principală clasa a III-a, asistenţă la clasele P, I, II, III, IV și predare la clasele P, I, II.
Modulul III va avea ca temă principală clasa a IV-a şi asistenţă şi predare la clasele P, I, II, III, IV.
Cursanţii vor avea de tratat, în scris, la finalul modulelor I, II şi III, câte un subiect la alegere, în funcţie de temele abordate. Acestea se vor regăsi în portofoliul personal, care va fi predat în modulul IV. Alături de cele trei lucrări, portofoliul personal va mai conţine: fişele de asistenţă pentru orele la care a participat, proiectul de lecţie pentru orele predate. La acestea se mai adaugă fişa de activitate personală întocmită de către formatori.
Modulul IV se va desfășura conform programului Simpozionului național Waldorf. Totodată, în cadrul acestui modul vor fi predate portofoliile personale.

Condiţii de absolvire a cursului:
Pentru absolvirea cursului participanţii trebuie să îndeplinească cumulat următoarele condiţii:

  1. prezenţă de minim 75% din programul cursului;
  2. efectuarea integrală a orelor de practică;
  3. predarea în modulul IV a portofoliului personal complet.

În urma absolvirii cursului se obţine o adeverinţă de absolvire.
Avizul de încadrare în alternativă se va obţine de la FWR, conform procedurii în vigoare.

Dacă programul de practică nu poate fi efectuat conform programului propus, există posibilitatea efectuării orelor de practică într-un alt interval de timp decât cel prezentat în program. În acest caz, este necesară o programare prealabilă avizată de Liceul Waldorf Timișoara. Cursul Metodică și didactică din zilele cu practică nu poate fi recuperat.
Participanții care nu au întrunit condițiile de absolvire a cursului au posibilitatea ca, în cursul anului școlar următor (2015-2016), să parcurgă modulele neefectuate. Adeverința de absolvire se eliberează numai după parcurgerea celor patru module ale cursului.

Cursul este gândit pentru minim 15 şi maxim 30 de participanţi.

Termenul limită de înscriere este 27 octombrie 2014.

Modalitate de înscriere: la Federaţia Waldorf din România, e-mail: federatia@waldorf.ro / fax: 021-3264253 sau la Liceul Waldorf din Timişoara, fax: 0256-482448.

Taxă de participare: 300 lei (plătibilă în 2 rate, în primul şi al doilea modul). Această taxă nu cuprinde cheltuielile de transport, cazare şi masă.

Modul de plată: numerar, în 2 rate, la începutul primului şi celui de-al doilea modul.

Formatori: Irina Popi Trif, Adina-Ioana Sturzu şi Lidia Popescu.

Teme curs
1. Antropologie
1.1. Dezvoltarea fiinţei umane
1.2. Caracterizarea vârstei
1.3. Cele 12 simţuri
1.4. Dezvoltarea şi exersarea simţurilor
2. Temperamente
3. Ritmuri: inspiraţie – expiraţie, antipatie – simpatie, concentrare – relaxare, reprezentare – imaginaţie – fantezie, somn – veghe, iubire – autoritate, memorie – amintire.
4. Structura tripartită a fiinţei umane
5. Problema învăţământului, o problemă a calităţii dascălului

Teme conferinţe:
Când e pregătit copilul pentru şcoală?
Dezvoltarea în imagini
Folosirea echilibrată a timpului: „Fiecare lucru la timpul său”
Etica profesională şi atitudinea spirituală în profesia de învăţător
Cele 2 meditaţii ale profesorilor şi relaţia cu elevii
Sfaturi pentru şcoala de zi cu zi
Observarea copiilor în cadrul consiliului profesoral
Despre relaţia dintre vorbire şi cuvânt
Televiziunea, jocurile pe calculator, benzile desenate şi copilul
Tărâmul de colaborare cu părinţii şi elevii
Colegiul de profesori, o comunitate de lucru responsabilă de conducerea şcolii
Predarea în epoci
Sărbătorile anului
Ritmul în predare

Metodică şi didactică:
Planificarea epocilor şi a unităţilor de învăţare
Principiul inter- şi transdisciplinarităţii
Despre partea ritmică, partea de cunoaştere şi partea de povestire
Ce povestim, cât povestim, cum povestim. Simbolistica din basmele românilor
Serbările şcolare, încununarea activităţii clasei
Prima epocă. Predarea literelor. Citirea şi scrierea

Introducerea socotitului. Predarea matematicii Predarea diferitelor discipline corespunzător etapelor de vârstă. Exemple din predare