Bucuresti

Focus Fassbinder si 2 x 3 Elek si Gabrea la Ro-IFF 8

Detalii articol

Categorie
Articole divertisment
Modificat
acum 11 luni si 5 zile
Vizualizari
962

Voteaza & Distribuie

Prezentare articol

Au mai ramas doar doua zile pana la debutul celei de-a opta editii a Romania International Film Festival (Ro-IFF), festivalul de film cu buget mic si filme mari. Anul acesta, evenimentul are loc, intre 27 septembrie si 7 octombrie, la Sala Union (Paul Calinescu) a Cinematecii Romane, Sala Horia Bernea a Muzeului National al Taranului Roman si clubul Fabrica. Dupa Panorama si Underground, va prezentam astazi alte doua sectiuni necompetitionale adresate publicului cinefil bucurestean.

Sectiunea Focus din acest an se axeaza pe viata si filmele lui Rainer Werner Fassbinder, comemorand 30 de ani de la moartea celebrului regizor – moarte considerata de multi critici si istorici ca marcand sfarsitul Noului Cinema German. La aceasta comemorare, Ro-IFF este singurul festival din Romania care il omagiaza anul acesta pe celebrul cineast german, aflat anul acesta in atentia marilor festivaluri ale lumii.

Desi cariera sa artistica a durat mai putin de 15 ani, Fassbinder a terminat 40 de lungmetraje, doua seriale de televiziune, trei scurtmetraje, patru productii video, 24 de piese de teatru, patru piese radio si a jucat in 36 de roluri de film. Pe langa regie, Fassbinder scria, filma, compunea muzica, era scenograf, monteur si producator. Filmele sale se nasc dintr-o dorinta de a provoca si a soca, dar si dintr-o energie creativa fenomenala, ce coexista cu un libertinism aut-distructiv. Atat personalitatea, cat si filmele sale sunt controversate, lucru ce nu-l fac pe Fassbinder sa fie privit ca personalitatea centrala a Noului Cinematograf German. Din creatia extinsa a faimosului regizor, Ro-IFF prezinta doua filme foarte apreciate si premiate – Casatoria Mariei Braun (Die Ehe der Maria Braun / The Marriage of Maria Braun, 1979) si Secretul Veronikai Voss (Die Sehnsucht der Veronika Voss / Veronika Voss, 1981) –, dar si doua filme mai putin cunoscute, care vor fi, fara indoiala, apreciate de cinefilii cunoscatori si nu numai: Disperare (Despair – Eine Reise ins Licht / Despair, 1978) si Vreau doar sa ma iubesti (Ich will doch nur dass ihr mich liebt / I Only Want You to Love Me, 1976).

Casatoria Mariei Braun este un film ce a fost interpretat de numerosi critici ca fiind o alegorie, o metafora a evolutiei Germaniei grefata pe destinul tragic al personajului principal, Maria Braun, o femeie care se chinuie sa supravietuiasca anii de dupa razboi. Filmul a castigat numeroase premii in Europa si SUA, atat pentru regie, cat si pentru interpretarea memorabila a actritei Hanna Schygulla (printre altele, distinsa cu Ursul de Argint la Festivalul de la Berlin).

Secretul Veronikai Voss are ca intriga intalnirea dintre reporterul sportiv Robert Krohn si fostul star UFA, Veronika Voss, o femeie atragatoare, interesanta, dar totodata misterioasa. Robert devine iubitul ei, incercand in acelasi timp sa-i descopere secretul. Filmul a fost premiat in Germania (Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin) si a castigat International Critics\' Award la Festivalul de la Toronto. Imaginea uluitoare a filmului arata admiratia lui Fassbinder fata de cinematograful clasic hollywoodian, in special filmele lui Douglas Sirk. Filmul este sofisticat si creeaza o usoara senzatie de artificialitate, ca si restul peliculelor din ultimii ani de viata ai lui Fassbinder. Astfel, artificialitatea devine un instrument de exprimare a alienarii.

Disperare este unul din cele trei filme ale lui Fassbinder vorbite in limba engleza. Bazat pe un roman de Vladimir Nabokov (adaptat de Tom Stoppard), pelicula spune povestea lui Hermann Hermann, un emigrat rus, un magnat al fabricilor de ciocolata, ale carui casnicie si afacere au inceput sa scartaie. Fabrica este aproape de faliment, iar sotia vulgara este cronic infidela. El isi construieste un plan foarte elaborat pentru a obtine o noua identitate, in speranta ca acest lucru il va elibera de toate grijile. Adaptarea lui Rainer Werner Fassbinder, selectionata in competitia de la Cannes, are loc in anii ’30, pe fondul cresterii in popularitate si putere politica a nazistilor.

Vreau doar sa ma iubesti ilustreaza lupta lui Peter in incercarile disperate de a castiga dragostea celor apropiati. Filmul reprezinta chiar reflectia autorului asupra propriilor dorinte de iubire din perioada copilariei si adolescentei. Initial, filmul a fost realizat pentru televiziune, ca mai apoi, sa fie restaurat pentru cinema de catre Bavaria Atelier.