Bucuresti

Formarea profesorilor – sub semnul urgenței

Detalii

Categorie
Stiri educatie
Modificat
acum 10 luni si 4 zile
Vizualizari
144

Voteaza & Distribuie

Descriere

Formarea profesorilor – sub semnul urgenței Federația Coaliția pentru Educație derulează în 2016 o interogare complexă asupra posibilelor opțiuni de formare a personalului didactic, alegând ca, strategic, să se concentreze asupra formării inițiale. Coaliția rămâne consecventă angajamentului de a promova calitatea resurselor umane din educație ca fiind elementul central al oricărei strategii de reformă.
În luna aprilie, audierea publică organizată de către Coaliția pentru Educație în cadrul dezbaterii Romania Educată, a stârnit un interes peste așteptări: 109 depoziții scrise, trimise din țară și străinătate de persoane și instituții-cheie. În cadrul primei întâlniri (17.06.2016) a Comisiei de Experți a fost evaluat Raportul intermediar cu intenția de configurare a unui model ideal de perspectivă, dar și a unui/unor modele de tranziție, care să reprezinte o asumare consistentă a responsabilității pe care o are învățământul universitar față de formarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Raportul final se află încă în lucru și va fi făcut public în această toamnă.
Ulterior audierii publice, Facultatea de Psihologie și Științele Educației (FPSE) din cadrul Universității din București a formulat, în luna mai 2016, o propunere oficială de ”Recalibrare a sistemului de formare inițială a profesorilor din învățământul preuniversitar din România.” Față de această propunere, în contextul perioadei de design a intervențiilor finanțabile prin Programul Operațional Capital Uman (POCU), Coaliția pentru Educație consideră că propunerea FPSE reprezintă trei scenarii alternative, într-o arhitectură complicată, în interiorul căreia se regăsesc programe de formare similare în fapt și foarte apropiate de ceea ce există în prezent. Deși propunerea pornește cu un prim principiu de reconstrucție a sistemului de formare inițială a profesorilor – ”mai degraba trasee alternative pentru certificare decât traseu unic”, în realitate se reiterează status quo-ul, preferând ”mai degrabă o structură unitară a masteratelor, clădită in jurul pregătirii psihopedagogice”, principiu urmărit consecvent în acest proiect.
Toate scenariile propuse par a considera că pregătirea de specialitate este încheiată odată cu finalizarea licenței, în cadrul programelor de master viitorului profesor urmând să i se ofere doar pregătirea ”educațională” – așa-numita ”specializare pentru educație”. În acest mod, pregătirea autentică a profesorului care predă istorie, limba română, matematică se va reduce la o pregătire psiho-pedagogică, derulată pe același număr de credite ca și în prezent. O analiză mai detaliată a acestei propuneri găsiți aici, pe http://www.coalitiaedu.ro.
Demersul Coaliției pentru Educație stă sub semnul nevoii ca profesori competenți să poată ajunge în toate școlile României. Propunerea FPSE nu răspunde la întrebări fundamentale precum: Care sunt competențele de care are nevoie un profesor pentru a genera învățarea unei anumite discipline/unui set de discipline la nivelul elevilor de diferite vârste? Avem nevoie de absolvenți cu diplomă de profesor care să reușească să faciliteze învățarea elevilor lor într-o lume în schimbare! Cum se traduce aceasta în rezultate compatibile, măsurabile și transparente? Care este profilul, cum îl caracterizăm pe profesorul român care pregătește generațiile viitorului?
Plusul de calitate atât de necesar va veni doar dintr-o viziune comună, asumată ca responsabilitate pentru generațiile care urmează și necesită unirea eforturilor, resurselor și competențelor specialiștilor din Facultățile de Psihologie și Științele Educației, Facultățile de specialitate, actualele Departamente pentru Pregătirea Personalului Didactic și Casele Corpului Didactic. O educație de calitate depinde de profesori competenți pregătiți cu responsabilitate și în consens cu nevoile societății românești (de azi și de mâine). Problema este mult prea importantă pentru a fi rezolvată conjunctural și pe grupuri disparate. Considerăm că școala de pedagogie românească, inclusiv FPSE, are responsabilitatea de a contribui la această viziune comună.
Federația Coaliția pentru Educație și-a propus să identifice și să promoveze un model care să funcționeze și să genereze mai multă calitate în sistem și invită actorii importanți în domeniu să participe la un dialog deschis, nepartizan, pentru a găsi soluții care să permită creșterea și dezvoltarea copiilor și a valorii adăugate create de aceștia în anii care vor veni.
Detalii privind punctul de vedere al Coaliției pentru Educație pot fi consultate aici (pe site-ul http://www.coalitiaedu.ro).