Bucuresti

Incendii

Detalii

Categorie
Spectacole
Modificat
acum 9 luni si 1 saptamana
Apartine de
Teatrul L. S. Bulandra - Sala Toma Caragiu
Vizualizari
157

Voteaza & Distribuie

Descriere

INCENDII
de Wajdi Mouawad
Traducere Zeno FODOR
Regie Irina Alexandra BANEA
Scenografie Vladimir Iuganu
01/75
Data premierei: 3, 5 iunie 2016
Durata spectacolului: 2h 20min, fără pauză
Distribuţie
NAWAL – Maria VÂRLAN
HERMILE LEBEL – Constantin DOGIOIU
NIHAD – Denis HANGANU
JEANNE – Cristina CONSTANTINESCU
SIMON – Răzvan ENCIU
SAWDA – Antonia DIN
ANTOINE – Adrian PICIOREA
NAWAL – la 14 ani Flavia HOJDA
WAHAB – Denis HANGANU
JIHANE – Cristina CONSTANTINESCU
NAZIRA – Antonia DIN
ELHAME – Cristina CONSTANTINESCU
RALPH – Adrian PICIOREA
MEDICUL – Răzvan ENCIU
CHAMSEDDINE – Adrian PICIOREA
ABDESSAMAD – Răzvan Enciu
SOLDATUL I – Denis HANGANU
SOLDATUL II– Răzvan ENCIU
GHIDUL – Adrian PICIOREA
PORTARUL ȘCOLII – Denis HANGANU
FOTOGRAF – Antonia DIN
MALAK – voce DAN AŞTILEAN
Uluitor este cum o absolventă a trei ani de studiu la regie, Irina Alexandra Banea alege un text foarte complicat şi conduce punerea sa în scenă ireproşabil, cu maturitate profesională, inventivitate, dovedind şi un bogat bagaj cultural. Irina Alexandra Banea îşi impune personalitatea şi printr-o atitudine foarte rar întâlnită la tinerii regizori – construieşte o echipă de actori din colegii de generaţie, iar prin opţiunea repertorială urmăreşte să le pună în evidenţă calităţile, majoritatea fiind distribuiţi în mai multe roluri. Ileana Lucaciu
Irina Alexandra Banea, alegând să monteze acest text, în traducerea inspirată a lui Zeno Fodor, reuşeşte să facă dovada exact a ceea ce constituie scopul unui examen de acest fel, anume buna stăpânire a pârghiilor meseriei, ba mai mult, o promiţătoare seriozitate şi maturitate. Nu doar spulberând orice reticenţă încă după primele secvențe, dar reuşind să ţină spectatorul cu sufletul la gură pe durata celor două ore şi jumătate fără pauză ale spectacolului său. Mariana Ciolan
Regia Irinei Alexandra Banea şi interpretarea Mariei Vârlan şi a lui Denis Hanganu sunt superlativele unui spectacol dur, dens, copleşitor. Evitând senzaționalizmul şi populismele de orice fel, Banea narează povestea pe un ton echilibrat, ce îngăduie emoţia fără a vira în lacrimogen, şi privilegiază privirea realităţii din mai multe unghiuri, fără a judeca personajele şi opţiunile acestora. Ritmul hiper-alert, proiecţiile video, multiplele schimbări de plan temporal şi răsturnări de situaţie, muzicile obsedante (cap de playlist: „Roxanne” by The Police) dau spectacolului un aer cinematografic. Mihai Brezeanu
Piesa lui Wajdi Mouawad, Incendii, montată la Teatrul Bulandra de o echipă de absolvenți de la UNATC București m-a făcut să-mi pun întrebarea care îmi apare ori de câte ori văd o piesă bună. Ce se întâmplă cu spectatorul așezat în sală, în căutarea sensului pe care actorii i-l transmit în felul ales de ei, dar și a celui pe care el însuși îl trăiește? Prin ce alchimie se constituie comunitatea dintre un autor libanezo-canadian stabilit în Franța, publicul bucureștean în așteptarea votului la alegerile locale și actorii aflați la început de drum, dornici să-și arate virtuozitatea? Am găsit răspunsul, de data aceasta, în valoarea neprețuită a cuvântului dat, a promisiunii făcute și ținute de-a lungul timpului, a numelui înscris, la capătul experienței tragice, pe piatra de mormânt a personajului principal al piesei. (...) Spectacolul în regia Irinei Alexandra Banea pune în valoare profunzimea textului, rostit de actori cu limpezimea și cadența unui epos clasic. Vlad Alexandrescu
„Incendii”, premiera de la Teatrul Bulandra regizată de tânăra Irina Alexandra Banea după textul lui Wajdi Mouawad, e o experienţă răscolitoare, exprimând inexprimabilul unei clasice tragedii greceşti strămutate în Orientul Mijlociu contemporan. Punerea în scenă de la sala Toma Caragiu Studio Space reprezintă examenul de licenţă al Irinei Alexandra Banea, pe care aceasta îl ia cu brio, graţie stăpânirii fără emfază a alfabetului teatral şi unei echipe de actori din aceeaşi generaţie cu ea. Practic, avem, din această stagiune, la Bulandra, o montare de şi cu milenari, despre o criză umanitară, cea a refugiaţilor, de o stringentă actualitate. E o necesară şi notabilă adaptare a teatrului autohton la „zeitgeist”. Horia Ghibuţiu
Haosul războiului și al nonsensului, constituie personajul principal al tragediei. Un haos perfect care pulverizează logica omenească, normalitatea firii, rupe orice legătură de sânge, naște monștri la minut, face din crimă un sport și din viol o rutină. Sărăcia și lipsa de educație sunt cauzele adânci ale efectelor devastatoare. Regizoarea rezolvă cu măiestrie capcane, momente admirabile, relevă un dramatism cumplit, care îngheață spectatorii în scaune. Dinu Grigorescu ...Citiți toată cronica AICI
E aproape incredibil faptul că o asemenea performanţă e reuşită de o echipă de proaspăt absolvenţi UNATC, de oameni care s-au încumetat ca, pentru cvasi-debutul lor în teatrul post-studenţesc, să se ia la trântă cu un text contemporan de o profunzime, complexitate şi dificultate cu totul speciale, text ce priveşte, din multiple, neaşteptate şi deloc şablonarde unghiuri, unele dintre cele mai dure probleme ale lumii înconjurătoare: emigraţia, imigraţia, sărăcia, războiul, perspectiva asupra vieţii într-o societate occidentală aşezată versus perspectiva asupra vieţii într-o societate orientală ce se auto-incendiază cu o cadenţă cotidiană.
Irina Alexandra Banea reuşeşte să stăpânească toată această bogăţie luxuriantă de teme, sub-teme şi motive cu o maturitate şi seriozitate care merită toate aplauzele. Mihai Brezeanu

Sursa informatii: www.bulandra.ro