Bucuresti

Lipsa alocarii fondurilor pentru Sectiile de neonatologie de catre Ministerul Sanatatii va duce la cresterea mortalitatii infantile

Detalii

Categorie
Stiri sanatate
Modificat
acum 2 ani si 3 luni
Vizualizari
369

Voteaza & Distribuie

Descriere

Salvați Copiii trage un semnal de alarmă cu privire la finanțarea insuficientă a secțiilor de neonatologie în 2015. Ministerul Sănătății și-a asumat ca prim obiectiv strategic1: asigurarea supraviețuirii și îngrijirii nou-născuților, pentru cei născuți prematur acest lucru fiind posibil doar prin asigurarea bugetelor necesare desfășurării activităților medicale în maternități și secțiile de terapie intensivă neonatală din cadrul unităților medicale. În acest sens, Salvați Copiii a transmis astăzi o solicitare scrisă către domnul Nicolae Bănicioiu, Ministrul Sănătății.
Acest apel este transmis de Organizația Salvați Copiii pentru al doilea an consecutiv2, ca urmare a semnalelor venite din partea personalului medical care nu dispune, ca și în 2014, la jumătatea anului, de alocările bugetare preconizate pentru anul în curs.
MORTALITATEA INFANTILĂ ÎN ROMÂNIA ÎNCĂ LA COTE ALARMANTE3
Dotarea cu echipamente moderne a maternităților, asigurarea unui buget adecvat și a unui personal corespunzător conduc neîndoielnic la diminuarea semnificativă a ratei mortalității infantile, așa cum s-a înregistrat, în ultimele două decenii, în România, de la 24 de decese la 1000 de nașteri în 1994, la 8.5 în 2013. (vezi Graficul 1).
Grafic 1

Grafic 2
În ciuda acestei evoluții, mortalitatea infantilă rămâne un capitol nefericit pentru România, plasând țara noastră, după 8 ani de integrare europeană, încă pe primul loc în Uniunea Europeană, cu o rată a mortalităţii infantile mai mult decât dublă (8.5‰)4 față de media europeană de 3.7‰ (vezi Graficul 2). România se află în urma tuturor celorlalte țări din Uniunea Europeană și chiar a unor state din Europa Centrală și de Est care urmăresc integrarea europeană (Albania, Serbia) și care au înregistrat, conform datelor Eurostat5, un ritm de descreștere anuală a mortalității superior României.
Conform analizelor Salvați Copiii, 50% dintre copiii pe care îi pierdem anual ar putea fi salvați prin dotarea maternităţilor şi secţiilor de nou-născuţi cu echipamente medicale performante și personal adecvat și prin dezvoltarea de programe suport pentru gravide, mame şi copii.
ÎNGRIJIREA NOU-NĂSCUȚILOR - PRIORITATE ”0” A STRATEGIEI NAȚIONALE DE SĂNĂTATE 2014-2020
Strategia Națională de Sănătate 2014-2020 stabilește, fără echivoc, că, ”în mod prioritar sunt vizate reducerea mortalităţii infantile şi a riscului de deces neonatal prin creşterea accesului la îngrijiri adecvate în unităţi regionale pentru nou-născuţii cu risc de deces neonatal și întărirea componentei de screening-ul neonatal”.6
Acesta este un argument ce reiese din documentele oficiale ale Guvernului și se impune prin lege tuturor membrilor cu responsabilități în această direcție. Totodată, majoritatea funcționarilor care formează organele de conducere ale Ministerului Sănătății au pregătire medicală universitară și, din această perspectivă a deontologiei profesionale, înțeleg nemijlocit de ce lipsa instrumentelor și a materialelor necesare intervenției imediate specifice neonatologiei, măsurată uneori în secunde sau minute pentru salvarea copiilor, creează obstacole de netrecut în intervențiile medicilor. De aceea, neregulile sau întârzierile în procesul de îndeplinire a acestui obiectiv strategic pot fi considerate încălcări ale legii.
REDUCEREA BUGETULUI ALOCAT NOU-NĂSCUȚILOR - O MĂSURĂ ILEGALĂ, NECONSTITUȚIONALĂ ȘI ANTIEUROPEANĂ
Dincolo de datele statistice, respectarea dreptului la viață al fiecărui copil care se naște viu este o responsabilitate prioritară pentru adulții din jurul lui, nu numai pentru părinți sau medici, dar și pentru reprezentanții autorităților care, prin deciziile lor, pot ajuta considerabil sau pot împiedica eforturile celor implicați direct în oferirea îngrijrii corespunzătoare.
Noua structură de organizare a finanțării sistemului de sănătate pe acțiuni prioritare nu ține seama de particularitățile medicale și pe aspectul etic excepțional al îngrijirii nou-născuților prematuri, pentru care actul medical înseamnă, mai mult decât în cazul celorlalți pacienți, absolut singura punte către viață. Copiii nou-născuți sunt incluși, alături de adulți, în Acțiunea prioritară ATI (Anestezie-Terapie Intensivă), creând disfuncționalități grave, dar și o situație de discriminare și încălcare a principiului constituțional al prioritizării politicilor și măsurilor pentru copii. Prin astfel de decizie, conținutul articolului 49, aliniat 1, din Constituția României, ”Copiii şi tinerii se bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor.” pare să fie necunoscut reprezentanților Ministerului Sănătății sau trecut cu vederea.

Reamintim că, prin refuzul dreptului la viață al nou-născuților, este încălcat grav principiul interesului superior al copilului care se impune, conform legii, în orice decizie a autorităţilor administrative, organelor legislative sau instanţelor judecătoreşti. Acest principiu este o normă de drept material, o regulă fundamentală de interpretare juridică și o obligație procedurală pentru toate autoritățile (instituţiile de asistenţă socială publice sau private, instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative sau organele legislative). Consacrarea în dreptul intern a acestui principiu s-a produs prin: Convenția ONU cu privire la drepturile copilului7, ratificată de România încă din 1990, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene8, Constituția României și Legea 272/2004 cu privire la drepturile copilului9”, declară Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv al Organizației Salvați Copiii.
De aceea, luând în considerare nivelul ridicat al mortalității infantile în România și riscurile semnalate de medicii neonatologi, Organizația Salvați Copiii solicită Ministerului Sănătății:
1. alocarea urgentă, pentru anul în curs, a fondurilor adecvate pentru secțiile de neonatologie, astfel încât acestea să asigure echipamentele medicale funcționale și consumabile necesare intervențiilor lor care au singur scop - respectarea dreptului la viață al copiilor nou-născuți;
2. respectarea obligației constituționale de a concretiza cu claritate, atât prin măsuri administrative, cât și financiare, rolul primordial al îngrijirii medicale de urgență pentru nou-născuți, prin crearea unei acțiuni prioritare care să se adreseze doar acestor copii.

MESAJE DE ÎNGRIJORARE ALE MEDICILOR DIN MATERNITĂȚI ȘI SECȚII DE NEONATOLOGIE Ingrijorările medicilor neonatologi converg către două neajunsuri grave ale sistemului medical destinat nou-născuților:
- Insuficienta finanțare și nerespectarea termenelor trimestriale de alocări bugetare. Reducerea cu o treime a bugetelor, într-un domeniu medical dominat de urgențe, și transmiterea iresponsabilă a resurselor financiare în doi timpi, la începutul și sfârșitul anului, constituie acte de nerespectare a dreptului la viață al fiecărui nou-născut.
- Includerea adulților și a copiilor într-o singure acțiune prioritară - Anestezie-Terapie Intensivă (ATI) reprezintă nu doar o idee nefuncțională, reclamată de către medici ca fiind discriminatorie la adresa copiilor, și o ignorare a priorității îngrijirii nou-născutului, așa cum rezultă din Strategia Națională de Sănătate.

Dr. Adrian Crăciun, Șef Secție Neonatologie Maternitatea Cantacuzino, București
Până la finalul anului 2014, cu multe insistențe din partea Salvați Copiii la Ministerul Sănătății, am primit un buget de 571 000 de lei, pentru 4 programe destinate nou-născuților. Anul acesta, totalul previzionat este de 126 000 de lei, mai puțin de un sfert față de anul trecut. Trei programe au fost desființate și am fost încadrați în programul de terapie intensivă, la un loc cu adulții, o mișcare foarte nepotrivită pentru nou-născuții prematuri, a caror îngrijire este foarte costisitoare.
Pentru terapie intensivă neontală este esențial să beneficieze de un program special, cu fonduri corect alocate. Deja am epuizat întreg bugetul primit în acest an, mai supraviețuim din economiile de anul trecut.”
Dr. Livia Ognean, Medic neonatolog Maternitatea Spitalului Județean de Urgență Sibiu
În 2014 am primit 300 000 de lei și, în 2015, doar o treime alocată până la finalul anului, adică 90.000 de lei. Subprogramul de prevenire a deceselor neonatale din programul “Sănătatea Femeii și Copilului” a fost mutat sub aripa ATI adulți/copii10, dar fără un buget clar prevăzut, fără bani, am primit doar “firimiturile” de la ATI adulți. A fost o idee mai veche, pentru ca să poată beneficia de program și spitalele care îngrijesc nou-născuți, dar care nu au și maternitate în componență. Nu a fost o idee bună, în condițiile în care nu s-au alocat și fonduri suficiente. Din păcate, cu doar o treime din bugetul de anul trecut noi nu putem supraviețui, trebuie să ne rugăm de spital să ne cumpere cele necesare din fondurile proprii.”
Dr. Ligia Blaga, Șef Secție neonatologie Spitalul Județean de Urgență Cluj Napoca
Situația bugetului este extrem de gravă în secția noastră, am primit foarte puțini bani față de anul trecut [200 000 lei în 2015, față de 620 000 în 2014]. Fiind la finalul trimestrului 2, am comandat o parte din nesesarul de consumabile, însă a trebuit să ne oprim pentru că depășisem bugetul. Nu înțeleg ce căutăm noi în acest program ATI,11 mai ales ca nu toți prematurii sunt cazuri critice și terapia intensivă neonatală nu înseamnă doar pacienți care necesită intervenții chirurgicale. Poate ar trebui să existe niște criterii clare despre ce înseamnă pacient critic. Nu putem restricționa accesul copiilor la îngrijire de calitate. Suntem foarte îngrijorați, căci tratamentul acestor copii prematuri este costisitor și programul național era destinat și acoperirii de consumabile: senzori pulsoximetre, senzori incubatoare și perfuzii, pentru care acum nu mai avem buget. Este o anomalie, o discriminare pentru acești copii.”

Dr. Sorana Iftimia, Șef Sectie neonatologie Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț
Pentru că suntem o maternitate de nivel 2, deși tratăm și aici prematuri în stare gravă [destinați maternităților de nivel 3], am primit până acum doar 7.000 de lei în primul trimestru și nu avem nicio promisiune și nicio alocare în plus până la finalul anului. Pe aceștia deja i-am cheltuit pentru achiziționarea unor senzori de pulsoximetre și ne mai folosim din ce am cumpărat anul trecut și din ce ne mai dă spitalul de la ATI adulți. Mai mult decât atât, nu avem până acum niciun contract încheiat pentru service-ul echipamentelor și a trebuit să scoatem din funcțiune două incubatoare, pentru că nu avem fonduri care să acopere costurile cu reparațiile. Am făcut referat pentru fonduri la Ministerul Sănătății, însă nu am primit niciun răspuns. Nu ne putem descurca altfel.”
Dr. Mihaela Vintilă, Șef secție neonatologie Spitalul Județean de Urgență Pitești.
Noi, pentru că suntem maternitate de nivel 2, am fost excluși din programul de terapie intensivă neonatală, deși îngrijim și cazuri grave de bebeluși născuți prematur. Fondurile s-au sistat, banii de la Ministerul Sănătății se duc doar către unitățile mari, care au în componență secții de terapie intensivă neonatală. Noi avem doar un compartiment de 10 paturi, nu putem forma o secție de sine stătătoare. Acum beneficiem doar de fonduri din programul pentru prematuri, dar din care nu putem achiziționa consumabile pentru terapie intensivă, iar acestea sunt cele mai scumpe: senzori, circuite de ventilatie etc. Pentru anul acesta, ne-am descurcat cu ce mai cumpărasem din rezervele de anul trecut, dar nu știu ce vom face în continuare.
Dr. Mirela Siminel, Șef secție neonatologie Maternitatea Filantropia Craiova
Situația în secția noastră este foarte gravă, nu suntem încadrați niciunde și nu am primit deloc fonduri după noua lege. Acum ni s-a cerut sa facem memorii justificative și să solicităm bani de la Ministerul Sănătății. Nu înțelegem cum s-a făcut această repartizare, mai ales că îndeplinim toate criteriile prevăzute în lege pentru Compartimentul de Terapie Intensivă Neonatală și primim cazuri grave din tot județul Dolj și împrejurimi. Bugetul în 2014 a fost de 130.000 iar anul acesta am avut doar 30.000 la începutul anului, mai puțin de un sfert față de anul trecut, pe care i-am cheltuit pe achiziționarea de circuite de ventilație. Acum mai supraviețuim din donații și din ce ne mai alocă spitalul.
Dr. Mihaela Demetrian, Șef secție neonatologie Maternitatea Filantropia București
Secția noastră este printre cele mai mari din țară, îngrijim aprox. 400 de bebeluși născuți prematur, din care 150 cu prematuritate extremă. Anul acesta previziunea bugetară este de 126.000 de lei, la un sfert față de fondurile de anul trecut. Până acum stăm bine, întrucât avem rezerve serioase de consumabile de anul trecut, întrucât ultimele realocări bugetare au venit în decembrie. Suntem optimiști, sperăm la o nouă rectificare în a doua jumătate a anului. ”
DESPRE ORGANIZAŢIA SALVAŢI COPIII
Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Programele organizaţiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în situaţii dificile - copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi etc. În cei 25 de ani de activitate, peste 1.150.000 copii au fost implicaţi în campaniile şi programele desfăşurate de organizaţie. Salvaţi Copiii România este membru al Save the Children Internaţional, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.
Prin eforturi proprii, datorită generozității susținătorilor noștri, persoane fizice și companii, în perioada 2012-2015 Salvați Copiii a dotat 54 maternități cu echipamente performante în valoare de 4.800.000 lei, necesare supraviețuirii copiilor născuți prematuri, propunându-și pentru perioada următoare modernizarea a încă 21 de maternități și secții de neonatologie din țară.
1 Strategia Națională de Sănătate 2014-2020, Aria strategică de intervenție 1 ”Sănătate publică” - Obiectiv General 1.1 Îmbunătăţirea stării de sănătate şi nutriţiie a mamei şi copillui şii reducerea riscului de deces infantil şi matern. 2http://salvaticopiii.ro/upload/p00010009_ComunicatGuvernCopiiPrematuri.pdf3Mortalitatea infantilă în România în 2012, Centrul Naţional de Statistică și Informatică în Sănătate Publică, Ministerul Sănătății. 4Institutul Național de Statistică. 5 Conform datelor EUROSTAT, România a înregistrat o creștere a mortalității infantile în 2013 față de 2012 (9.2‰ față de 9.0‰). http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00027&plugin=1 6Strategia.. 2014-2020, pag. 31. 7Art. 3, aliniat 1: ”În toate acţiunile care privesc copiii, întreprinse de instituţiile de asistenţă socială publice sau private, de instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative sau de organele legislative, interesele copilului vor prevala.”. 8Art. 24 litera (2) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene stabilește că ”În toate acțiunile referitoare la copii, indiferent dacă sunt realizate de autorități publice sau de instituții private, interesul superior al copilului trebuie să fie considerat primordial.” 9Art. 1, aliniat 3: ”Principiul interesului superior al copilului va prevala în toate demersurile şi deciziile care privesc copiii, întreprinse de autorităţile publice şi de organismele private autorizate, precum şi în cauzele soluţionate de instanţele judecătoreşti.” 10Sistemul Naţional Integrat de Sănătate cuprinde un pachet de cinci Acţiuni Prioritare, menite să acopere deficitul de finanţare din partea Caselor de Asigurări de Sănătate. ATI reprezintă Anestezie-Terapie Intensivă care include, conform noii structuri, alături de adulți, terapia intensivă pentru nou-născuți. 11vezi mai sus.