Bucuresti

O detoxifiere fizica perfecta in aceasta perioada de post...

O detoxifiere fizica perfecta in aceasta perioada de post...

Detalii

Categorie
Stil de viata
Modificat
acum 3 ani si 7 luni
Vizualizari
463

Voteaza & Distribuie

Descriere

In general, postul care precede o sarbatoare mare este asociat, in primul rand, cu o alimentatie stricta, din care sunt excluse o multime de mancaruri: carnea, branza, laptele, ouale si tot ce este preparat cu ele. Daca te-ai decis sa tii postul „ca la carte”, ai grija sa beneficiezi de suficiente vitamine care sa compenseze privarea de alimente „interzise”.
Alimentatia trebuie sa fie echilibrata!

Este esential sa consumati multe cruditati, pentru a se asigura aportul de vitamine si nutrienti. Sunt multe produse de piata si avem de unde alege insa, trebuie evitate produsele semipreparate, care au multe E-uri…sa nu ne lasam pacaliti de ‘falsul’ de nutrienti din ele!”

La începutul fiecărui post multe dintre magazine pun la vedere standuri întregi cu „produse de post”. V-aţi întrebat vreodată ce conţin produsele respective? Pentru a avea o alimentaţie sănătoasă în post, facem apel la câteva sfaturi ale Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare din Bucureşti:

“Postul are o foarte mare eficienţă pentru organismul omului, demonstrată ştiinţific. Perioadele de post au fost aşezate cu foarte mare înţelepciune în fiecare sezon, trupul având nevoie de o perioadă de detoxifiere şi adaptare la perioada următoare. Eficienţa este valabilă însă numai dacă ţinem cont de anumite reguli în perioada postului, şi anume:


să nu consumăm produse prelucrate numite „de post” care înlocuiesc carnea şi sunt procesate şi drese cu multe E-uri (pateu, cârnaţi, salam etc.). Compoziţia acestora este cam aceeaşi: soia, polifosfaţi, agenţi de îngroşare, coloranţi (carminul, de exemplu, se extrage folosind aluminiul, iar prezenţa acestuia în organismul uman provoacă Alzheimer), conservanţi etc.
să nu cumpărăm alimente la care nu este prezentată lista ingredientelor, pentru că, de obicei, acestea oferă „surprize” (cum ar fi popularele foetaje, fugiti de “tonetele” lor!!!)
consumul margarinei este contraindicat total. Apropo de produsele de patiserie, intotdeauna sa alegeti un mar in locul unui corn sau unui foetaj, aceasta este alegerea inteleapta.
uleiul de măsline este extraordinar, însă trebuie să avem mare grijă atunci când îl cumpărăm, pentru că este cel mai falsificat ulei din lume. Citiţi întotdeauna eticheta (s-ar putea să nu fie ulei de măsline, ci din reziduuri de măsline – olio di sansa di oliva)! Uleiul recomandat este cel extravirgin presat la rece.
nu este recomandat să folosim uleiul de măsline la prăjit, pentru că îşi pierde toate valorile nutritive. Există însă uleiuri „rezistente la prăjit”, cum este uleiul nehidrogenat de palmier. Nu recomand deloc prajitul in dieta noastra, dar, poate o data la saptamana ne dorim cartofi prajiti….
nu sunt recomandate compoturile şi gemurile din cauza cantităţii mari de zahăr care se află în acestea. Sunt preferabile fructele ca atare, fie ele şi din supermarket.
în post, este recomandat să ne preparăm noi mâncarea, deşi găsim în comerţ tot felul de mâncăruri gata preparate, în fast-food-uri sau hipermarketuri. Alimentele procesate sunt extrem de gustoase, dar nu au valoare nutriţională. Astfel, noi mâncăm fără să ne hrănim (în plus acumulăm şi tot felul de toxine) şi apoi ne îmbolnăvim.
• nici un aliment nu este suficient pentru sănătate, de aceea este recomandată o dietă diversificată. Leguminoasele – fasolea, soia boabe, mazărea, bobul, lintea – sunt o excelentă sursă de proteine; nuciferele (nuci, alune, seminţe de dovleac etc. neprăjite şi nesărate) conţin omega 3 şi alţi acizi graşi „buni”. Nucile se păstrează în coajă şi se desfac doar înainte de consumare, altfel se oxidează!
• dieta noastră trebuie să conţină o cantitate foarte mare de legume şi fructe proaspete, un amanunt esential de care e bine sa tinem cont.

….Căci postul potoleşte trupul, înfrînează poftele cele nesăturate, curăţeşte şi înaripează sufletul, îl înalţă“, spune Sfîntul Ioan Gură de Aur.
Iata cele mai frcvente intrebari legate de post si raspunsurile lor…

1. Multe femei folosesc postul si ca pretext pentru a slabi. Cu toate astea, la sfarsitul celor 40 de zile se observa chiar kilograme in plus. De ce?


In general, in perioada postului se face abuz de carbohidrati simpli si grasimi vegetale, in incercarea de a sustine nevoia de energie a corpului nostru. Paine, cartofi, orez, cereale impreuna cu ulei vegetal sau margarina. Combinatia cea mai periculoasa si nesanatoasa, la care din pacate apeleaza majoritatea persoanelor care tin post. Dincolo de acest aspect, exista pe piata tot felul de preparate “de post” care sunt pline de chimicale si foarte nesanatoase: crenwursti de post, pate de post, snitel de post, toate compenseaza cu aditivi chimici aroma si lipsa nutrientilor esentiali.

2. Postul inseamna si privarea organismului de substante nutritive din carne si lactate. Cum suplinim acest deficit?


In mod normal, putem adopta o alimentatie bazata pe legume si nuci, pentru a putea rezista in cele 40 de zile. De exemplu, lintea, nautul, fasolea boabe, ciupercile asigura o cantitate de proteine, insa aceste proteine vegetale sunt insuficiente pentru mentinerea masei musculare. Putem suplini prin concentrate proteice vegetale, produse din soia nemodificata genetic – izolatul proteic de soia si glutamina sunt doua alternative foarte bune si sanatoase. Combinand aceste surse de proteine cu o cantitate considerabila de legume de sezon si nuci crude, putem ajunge la o adevarata purificare a organismului, fara sa il privam de nutrienti esentiali. Recomand si suplimentele naturale luate cu mare grija din magazinele naturiste, cum este spirulina si capsulele de omega3, din seminte de in si canepa. Recomand pulberea de orz, o lingurita are nutrientii unei salate de cruditati de 500 gr, avand si toata gama de aminoacizi esentiali, adica un excelent aport de proteina.

3. Care sunt legumele pe care trebuie sa le evitam daca dorim sa nu luam in greutate?


Aceleasi pe care trebuie sa le evitam si cand nu tinem post. Cartofii, orezul, cerealele consumate regulat ne cresc pofta de astfel de preparate, conducand in timp la o adevarata dependenta de carbohidrati si un exces ponderal inevitabil.

4. Pe de-o parte satioase si gustoase, pe de alta parte…..cat de sanatoase sunt produsele din soia?


Asa cum am spus, exista produse preparate fara aditivi chimici, din soia nemodificata genetic si fermentata. Un bun exemplu este isolatul proteic de soia, un concentrat proteic disponibil in magazinele pentru sportivi, care poate fi folosit cu succes de catre oamenii care tin post. Nu as recomanda nimanui insa sa consume produse “de post” care sunt pline de chimicale si grasimi nesanatoase.

5. O perioada de 40 de zile de post si dieta prezinta riscuri pentru organism?


Cred ca exista perioade mai bune pentru a tine dieta. Postul deja presupune restrictii alimentare severe, inlaturand practic grupe intregi de alimente, asa ca in perioada de post nu as recomanda urmarea unei diete de slabire. Si, postul are alte semnificatii, departe de cele ale unui tel estetic, va rog sa va ganditi la asta! Putem corecta meniul de post pentru a-l face mai sanatos si mai benefic pentru sanatate, astfel ca la sfarsitul perioadei de post sa avem un corp mai sanatos si poate 1-2 kilograme in minus datorate alegerilor alimentare sanatoase.

6. Ce dulciuri putem consuma in aceasta perioada a postului?


FRUCTE, foarte multe fructe, bucurati-va de ele, sunt cea mai buna alegere culinara, din punctul meu de vedere.. Din categoria dulciurilor avem o oferta bogata, dar mare atentie la valoarea lor energetica, se consuma cu multa moderatie: baclava, clatite de post, covrigei, cornulete cu nuca, fursecuri cu alune, strudel cu mere sau dovleac, salata de fructe si altele. Halvaua, bogata in calorii, este printre cele mai vandute produse in perioada postului. Se gasesc mai multe tipuri de halva, pe care le putem prepara si acasa: halva de gris, cu tahina, greceasca, turceasca sau persana…etc. Vezi deserturile unui restaurant raw vegan, delicioase sunt si sanatoase!

7. Ce consumam in perioada de post, pe scurt?


Iata ce putem consuma:
● Fructe si legume – sucurile naturale din fructe si legume si salatele de fructe si legume sunt cunoscute ca sursa bogata de vitamine si minerale. in fiecare zi consumati-le si veti avea o stare de bine.
● Migdale, nuci, alune, fistic, seminte – au calitati nutritive deosebite si diminueaza senzatia de foame.
● Miere – antibacteriana, antivirala si antifungica, este in acelasi timp foarte gustoasa…cu atentie, nu in cantitati mari!
● Fasole, orez, cartofi – le puteti gati in diverse moduri, fiind mancaruri specifice in aceasta perioada, a se consuma cu moderatie insa…

8. Poate acest program alimentar sa furnizeze nutrientii necesari unei bune functionari a organismului?


Raspunsul este: categoric da. O dieta vegetariana diversa, care sa includa fructe, legume, cereale, nuci si seminte acopera necesarul zilnic nutritiv de proteine, carbohidrati, lipide si vitamine. Si aici un rol important ii revine nutritionistului care poate stabili un program echilibrat, mai ales in situatia in care persoana in cauza are si un surplus de kilograme care trebuie pierdute.

Proteinele.
Aproape toate alimentele cu exceptia alcoolului si zaharului sunt surse de proteine… cartofii, painea integrala, orezul, spanacul, broccoli, alunele, mazarea, untul de arahide, tofu, laptele de soia si lintea sunt cateva exemple de surse de proteine vegetale.

Grasimi.
Dietele vegetariene sunt sarace in lipide ceea ce explica incidenta scazuta la boli cardiovasculare, afectiuni cronice si cancer la vegetarieni. Surse de grasimi care ar putea fi utilizate limitat sunt: uleiul de masline, nucile, alunele, untul de alune, semintele, avocado si nuca de cocos.

Vitamina D.
Vitamina D nu se gaseste in alimentele vegetariene, dar organismul o poate sintetiza prin expunere la soare. Expunerea la soare pe timpul insorit timp de 15 minute, de 2-3 ori pe saptamana este suficienta pentru sinteza vitaminei D.

Calciul.
Calciul este mineralul necesar unui sistem osos echilibrat se gaseste in: legume proaspete cu frunze verzi (salata verde), tofu, seminte de susan, soia, smochine si broccoli.

Zincul.
Zincul este furnizat de alimentele vegetariene, chiar in cantitate mai mare decat cea recomandata zilnic. Se gaseste in cereale neprelucrate, legume proaspete si nuci.

Fierul.
Fasolea uscata si legumele verzi sunt principalele surse de fier din hrana vegetariana. Absorbtia fierului este favorizata de prezenta vitaminei C si deci consumul alimentelor bogate in vitamina C, alaturi de cele bogate in fier este mai mult decat recomandat. Alte surse de fier sunt: lintea, soia, mazarea, prunele, smochinele, strugurii si pepenele.

Vitamina B12.
Vitamina B12 este continuta in cantitati limitate in alimentele de provenienta vegetala. Asadar suplimentele de vitamina B12 sunt recomandate. Cea mai buna sursa o gasiti in produsele stupului, in laptisor de matca sau polen crud.
In afara de faptul ca poate acoperi fara probleme necesitatile nutritive ale organismului, dieta vegetariana are o serie de alte beneficii: normalizeaza presiunea sangelui si nivelul colesterolului, curata arterele si aspectul dermal, da energie si vitalitate sexuala, digestie usoara, memorie buna si capacitate de concentrare crescuta. Parca incepem sa traim din nou…!

Si toate aceste beneficii obtinute in urma unui program alimentar vegetarian se explica, practic, prin cresterea cantitatii de vitamine si minerale consumate; acestea ajuta la intarirea sistemului imunitar, mentin oasele puternice, ajuta digestia si reduc greutatea corporala la normalitate. Sunt aceste obiective reale si posibile? Absolut, incercati si veti vedea. Aveti doar de castigat!

Nu este un articol unde dezvolt importanta constientizarii legaturii dintre hrana si starea psihismului nostru, este un articol despre ce putem sa punem in farfuriile noastre in perioada de post si despre reflectarea asupra starii date de aceste alimente, in vederea unei schimbari ulterioare in dieta noastra permanenta.

Sursa articol www.lavi-enrose.com

Dr. Lavinia Ceuță Nutriționist

Tel: 0749 194 944
Web: lavi-enrose.com