Bucuresti

O poveste rupta din realismul magic: 1913. Vara secolului, de Florian Illies

O poveste rupta din realismul magic: 1913. Vara secolului, de Florian Illies

Detalii

Categorie
Stiri Cultura
Modificat
acum 1 an si 1 luna
Vizualizari
132

Voteaza & Distribuie

Descriere

1913. Vara secolului, de Florian Illies, în Biblioteca Polirom

1913, ultimul an înainte ca secolul s-o ia razna

Cartea lui Illies este ideală pentru oricine e interesat de arta, muzica şi literatura secolului XX… o lectură irezistibilă.” (The Washington Post)

1913 e anul în care Henry Ford introduce în fabrica sa o linie de asamblare automată, iar Louis Armstrong pune pentru prima oară mîna pe o trompetă – şi nu oriunde şi oricum, ci într-o şcoală de corecţie, unde fusese închis. Charlie Chaplin semnează contractul pentru cel dintîi film al său, Proust îşi începe marele ciclu dedicat timpului, Stravinski are premiera la originalul şi scandalosul balet Sărbătoarea primăverii, iar prima expoziţie Armory Show din New York face cunoscute lumea lui Picasso şi universul artei abstracte. E inventat drogul ecstasy, e performat primul looping. Discipolul Carl Gustav Jung se desparte de maestrul său, Sigmund Freud. Tabloul furat al Mona Lisei este găsit şi se dovedeşte că a trecut printr-o adevărată aventură de la furt pînă la ieşirea la lumină. Robert Musil îşi începe Omul fără însuşiri cu o informaţie greşită, iţele pasiunii dintre Alma Mahler şi Oskar Kokoschka duc pînă aproape de căsătorie, Rainer Maria Rilke suferă şi le scrie iubitelor sale.

Toate aceste personaje şi evenimente le regăsim în cartea lui Florian Illies, 1913. Vara secolului, alături de ceilalţi eroi (sau monştri): Thomas Mann, Hesse, Rodin, Gottfried Benn, Matisse, dar şi Hitler, Stalin şi Tito.

1913. Vara secolului a apărut în colecția Biblioteca Polirom, traducere din limba germană şi note de Vasile V. Poenaru; disponibilă și în ediție digitală.

Fragment din carte: Când Schiele a vrut să-şi expună la München desenul intitulat Prietenie, a primit o scrisoare de refuz interesantă. Directorul galeriei i-a scris lui Schiele că lucrarea sa nu putea fi expusă în nici un caz, întrucât leza bunele moravuri. Punct. Paragraf nou. El însuşi ar fi însă foarte interesat să cumpere această lucrare. Iată ce discrepanţe erau în anul 1913 între morala publică şi cea privată.

„Aceasta este luna în care Hitler şi Stalin se întîlnesc întîmplător la o plimbare în parcul Castelului Schönbrunn, Thomas Mann e aproape demascat, iar Franz Kafka mai că îşi pierde minţile din dragoste. O pisică se aciuează pe canapeaua lui Sigmund Freud. E foarte frig, zăpada scrîşneşte sub picioare... Ernst Ludwig Kirchner desenează cocotele din Piaţa Potsdam. Are loc primul looping. Dar ce folos. Oswald Spengler lucrează deja la Declinul Occidentului.” (Florian Illies)

„Illies este un cercetător minuţios, dar şi un bun observator al spiritului unui început de secol. 1913: Vara secolului îţi dă senzaţia că citeşti o poveste ruptă din realismul magic.” (The Guardian)

Volum recomandat de Radio România Cultural

Florian Illies (n. 1971, Schlitz, Germania) este jurnalist, istoric de artă şi scriitor. Este cofondator al revistei de artă Monopol. A devenit cunoscut mai ales după prima carte publicată, Generation Golf (2000), un roman consacrat anilor 1980 şi unei generaţii „prea puţin revoluţionare”, ce a ajuns în scurt timp bestseller. 1913: Vara secolului, carte apărută în 2012, este cel de-al doilea succes al său.

Colecția „Biblioteca Polirom” numără pînă în prezent peste 1.000 de titluri și este coordonată deBogdan-Alexandru Stănescu.

În pregătire:
Puritate, Jonathan Franzen
O lebădă sălbatică și alte povești, Michael Cunningham
Îmblînzirea reginei, Philippa Gregory
Rudin, I.S. Turgheniev
Un bob de grîu, Ngugi wa Thiong `o