Bucuresti

SAVAGED pINK

SAVAGED pINK

Detalii expozitie

Social links
Categorie
Expozitii
Modificat
acum 3 ani si 3 luni
Vizualizari
566

Reprezentari

DataOraLocatie
Marti 28 februarie 2017 - Vineri 24 martie 2017

Voteaza & Distribuie

Prezentare expozitie

SAVAGED pINK
Istoria presei gay din anii 90

Un proiect de Adrian Newell Păun, Adrian Schiop, Vlad Viski
Curator Cristina Bogdan

Vernisaj 28.2.2017 19.00
Expoziție 28.2 – 24.3.2017
Parte din Luna istoriei LGBT

Folosind arhiva personală Adrian Newell Păun, expoziția scoate la lumină încercările de a construi o presă gay într-o epocă în care homosexualitatea și propaganda homosexuală erau interzise în Codul Penal. Cum gândeau și cum se cunoșteau gay-ii? Ce fel de discurs public s-a construit în jurul homosexualității? Ce voci gay au apărut sau dispărut și cum se exprimau? Cum navighezi la granița dintre privat și public – atunci când opțiuni private devin pretextul unui discurs public?

Expoziția nu propune o istorie completă și nici măcar una complet corectă. În negura anilor 90 multe detalii se pierd. Multe învârteli, șmecherii, fărădelegi, personaje dubioase. O efervescență post-1989, mai ales în presă. Ziarele atingeau tiraje de sute de mii de exemplare, e epoca de aur a presei scrise. În acest context încep să apară informații și despre gay. O scrisoare către redacție, matrimoniale pentru „prietenie de lungă durată”, reporteri zeloși să caute exoticul, ilegalul. În aprilie 1993 apare și Gay45, primul ziar gay. Și presa erotică alocă spațiu generos elementului homosexual.

Presa este și un vehicul de comunicare, manipulat cu imaginație de cei care încă nu pot avea o voce publică. În 1992, Adrian Păun plasează un anunț în cel mai popular cotidian la vremea respectivă, Evenimentul Zilei, anunțând înființarea unui pen club gay. Prima prezentare publică a acestei arhive de corespondență oferă o imagine excepțională despre viața privată a homosexualilor din România acelor ani.

Traseul presei gay continuă până la începutul anilor 2000. După dezincriminarea homosexualității în 2001, un val de simpatie internațională aduce fonduri pentru ONG-uri și proiecte. Donații instituționale și donații private. În mod mai mult s-au mai puțin artificial, noile reviste mai „glossy” supraviețuiesc doar cât există finanțări pe diverse proiecte, nu ajung sa fie competitive pe piața liberă. Sunt încercări de a genera un discurs gay local, însa cu un aer mult prea activist și, implicit, cu o doză de inautentic. Povestea presei gay românești continuă online, când explodează blogurile, rase la randul lor de social media.

https://www.facebook.com/events/228603214278170/