Bucuresti

Soprana Elena Ghita

Detalii

Categorie
Articole arta/cultura
Modificat
acum 3 ani si 11 luni
Vizualizari
833

Voteaza & Distribuie

Descriere


Muzicieni de azi, muzicieni de maine !







Titlul ales de mine pentru acest nou subiect pe care il voi dezbate chiar acum este unul bizar pentru noi si pentru publicul nostru roman, dar poate fi unul de bun augur celor pe care ii vedem azi, iar maine nu mai sunt printre noi, ci isi iau zborul pe marile scene sau alte teatre lirice straine noua.



Subiectul care-l voi aborda este legat de soprana Elena Ghita care este absolventa a Universitatii Ovidius din Constanta, a Facultatii de Arte, fiind condusa de Gheorghe Taralunga.



Pe tanara soprana am urmarit-o cu mult interes inca din 10 mai 2007 unde am vazut-o pentru prima data.Trebuie sa adaug ca tanara are o voce admirabila, insa total nepregatita si lipsita de o intelegere a textului poate, dat fiind faptul ca interpretarea sa nu era deloc corespunzatoare.



Tanara se afla in categoria vocii de soprana lirico-lejera cu o tenta spre coloratura, dar fara acuratetea si cerintele clasice unei coloraturi. Nu as putea spune ca este o soprana pura lirica, ceea ce inseamna demi-caracter, dar si pe aceasta parte are o tenta destul de bogata, mult mai bogata decat tenta spre soprana de coloratura, o tenta spinto, dar fara o capacitate marita a intonarii in forta a acutului.



Din pacate un mare dezavantaj il are soprana Elena Ghita datorita lipsei unei interpretari corecte si unei voci pregatite, nu cu un sunet drept, brut, nestudiat si o intelegere incorecta a pozitiei glasului sau – mai ales a registrelor pe care le folosea aproape fara constiita de cauza. Practiv o voce buna, in paragina !



Respiratia corecta este greu de gasit la tinerii muzicieni ca si in cazul sopranei care are mai mult o respiratie costal interioara sau toracica si un abuz pe care il folosesc multi interpreti, acela de a ridica umerii, in loc de a pune diafragmul la treaba si de a respira corect si a pune o baza normala a respiratiei nu de zi cu zi ci in arta cantului.



Pornind de la realitatea ca atat barbatii cat si femeile in mod obisnuit respira incomplet, sa vedem in continuare ce este de facut: definim respratia corecta ca fiind reuniunea in cadrul unui singur act a celor trei tipuri respiratorii si anume:



1.tipul respirator abdomina



2. tipul respirator costal inferior ( sau toracic )



3. tipul respirator difragmatic



O respiratie corecta asigura organismului o cantitate crescuta de oxigen, fiind modalitatea prin care tote zonele plamanului primesc in acelasi timp, cantitatea corespunzatoare de aer. Respiratia completa mobilizeaza intreg aparatul respirator prin dilatarea, in limite normale, a cutiei toracice in cele trei planuri cu particparea musculaturii implicate in actul respratiei.



Insa revenind la cazul nostru tanara soprana nu se afla nici pe departe intr-un sistem de aplicare corect al respiratiei, fapt care reduce semnificativ puterea glasului, dar care completeaza se alte defecte, concretizandu-le foarte rapid sie eficient vizibile.




Iata o inregistrare a sopranei in perioda de totala confuzie a lucrurilor in arta cantului:



http://www.youtube.com/watch?v=s25WhQXxt4E




Sub nicio forma nu este un drum corect pe care-l urma si pacat de voce. Vocea ti-o da Domnul Sfant, insa ea trebuie lucrata, bine slefuita si trebuie cunoscute toate actele necesare cantului.Daca din piesa urmariti minutul 1,34,35 veti observa o cadere a vocii datorita respratiei incorecte, iar cu cateva momente inainte puteti observa cum ridica umerii, actiune total gresita. De asemenea la partea de interpretare desi participa si pianul, solistul trebuie sa dea tonul lucrarii, orice acest lucru este total neplasat si revin sa spun ca degeaba poti avea o voce buna, daca nu tii cont de transmiterea unor sentimente si e explicitarii libretului – a respectarii texului.



La minutul 4,24,25 iar respiratie incorecta totalmente dar si o lipsa de registru corect.



Piesa nu este cantata la o valoare cat de cat acceptabila !




Partea buna a lucrurilor este ca dupa o perioda total confuza, tanara incepe sa se schimbe, insa perioda confuziei a fost destul de lunga, ceea ce e total nepermis si de neinteles !




Iata aceeasi arie din opera Trubadurul de Verdi in alta perioda:



http://www.youtube.com/watch?v=QxwQ0BZ3iPA




Ceea ce din start pot reprosa este intrarea fara un ton de convingere, fara un sens, fara acel ton care parca iti transmite toata desfasurarea ariei.In plus pot adauga lipsa probabil a textului, a intelegerii sale, dat fiind faptul ca nici textul in italiana nu e pronuntat corect, ba chiar mai mult, este uitat, nu este pus pret pe el, ci mai mult pe melodie poate si voce; si spun ca poate a pus pret pe melodie desi sunt evidente caderile corectitudinii pieselor, probabil din neconcentratre sau lipsa unei urechi muzicale educate destul.



Inbunatatiri ar mai fi desi nu multe din pacate: vocal o evolutie, pe plan de registre o evolutie, insa punctez un regres: pianistul !




Trecerea spre partea mai buna a lucrurilor este vizibila abia din luna mai 2008 cand chiar tanara soprana a organizat un Concert Caritabil la Muzeul Municipiului Bucuresti, concert cu invitati vocali si instrumentisti.



Intr-o totala schimbare chiar bine venita dar si uluitoare este aparitia sa in aceasta noua postura, mai ales prin aria Caro nome din opera Rigoletto de Verdi, unde pot fi gasite aproape toate elementele negative schimbate in unele pozitive.



Respiratia este una mult mai buna, tonul vocii corect, o interpretare apropiata foarte mult interpretarilor celor mai mari voci, un ritm bine ales, e evidenta corecta a folosirii registrelor vocale.Insa un punct negativ care brusc apare este fenomenul cantului folosind nasul ca argument rezonator, care inca nu da semne de a deranja dar care poate in timp fi un factor deranjant.Dictia este cu mult deasupra altor aparitii vechi.



Este foarte buna aceasta schimbare, mergand astfel pe linia corecta, spre clubul marilor voci, spre drumul reprezentantilor scenelor lirice romanesti.






Soprana a studiat mai intai la Liceul de Arta din orasul natal Constanta, urmand Universitatea Ovidius din Constanta - Facultatea de Arte, lucrand la clasa de opera cu celebra mezzo-soprana Lucia Cicoara.



In prezent este inscrisa la master in Bucuresti si este si organizatoarea unicului Recital clasic cu tema caritabila din Bucuresti anul 2008.



Aria Caro nome:




http://www.youtube.com/watch?v=763UWx3Lb10




Ii doresc sa ajunga cat mai departe, sa urmeze o pregatire intensa care sa umple golurile si lipsurile din trecut care acum au mai disparut, dar mai sunt cateva probleme foarte mici de rezolvat care sunt sigur ca vor fi rezolvate.Oricum o felicit pentru acest mers evolutiv si pentru trecerea de la necunostinte in cant la invatarea lor si mai mult, la aplicarea lor corecta.



Mai doresc sa recomand duetul Brindisi care face parte din Concertul Caritabil organizat de tanara soprana:



http://www.youtube.com/watch?v=QyID5Taby-I




Alte recomandari:



http://www.bucuresteni.ro/info/artisti/Reprezentanti_ai_scenei_lirice_romanesti.html







Autor: Barcan Ilie