Bucuresti

Statul finanteaza prin schemele de ajutor investitiile serioase, investitii viabile

Detalii

Categorie
Stiri economie
Modificat
acum 2 ani si 7 luni
Vizualizari
270

Voteaza & Distribuie

Descriere

Statul finanteaza prin schemele de ajutor investitiile serioase, investitii viabile

BusinessMark a organizat conferinta “Fondurile europeneșiAjutoarele de Stat 2014-2020 – sursa de inantare esentiala pentru Romania”, eveniment care a avut loc pe data de 16 septembrie 2015 la Hotel Radisson Blu din Bucuresti.
Cresterea absorbtiei fondurilor europene este o miza importanta pentru Romania, cu atat mai mult cu cat fondurile structurale reprezinta un flux de capital negenerator de datorie externa. In bugetul multianual 2014-2020 Romania are alocati 43 de mld. Euro, dintre care 22,9 mld. Euro pentru Politica de Coeziune si 19,7 mld. euro pentru Politica Agricola.
Schemele de ajutor de stat reprezinta o solutie viabila de investitie si multe companii au obtinut fonduri nerambursabile. In ultimii 6 ani au fost alocati prin acorduri de finantare 800 de milioane de euro, cei 71 de beneficiari generand prin investitiile realizate aproximativ 25.000 de locuri de munca. Pentru 2014-2020 au fost alocati 1,2 miliarde euro, iar ajutorul de stat acordat de statul roman unui beneficiar poate ajunge pana la 50% din cheltuielile investitiei si la o valoare de 37,5 milioane euro.
SESIUNEA I
Vorbitorii primei sesiuni de dezbateri au fost: Mirela Dobre, Expert, Ministerul Fondurilor Europene, Stefan Oachesu, Consilier, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice – Autoritatea de Management pentru Programul Operational Regional, Ramona Ivan, Director, Directia Relatii Externe si Finantari Structurale, CEC Bank si Presedinte, Comisia pentru Fonduri Europene, Asociatia Romana a Bancilor, Manuela Furdui, Managing Partner, FINEXPERT si Radu Limpede, Managing Partner, EU Advisory.

”Ministerul se confrunta cu o perioada destul de dificila. Avem de inchis perioada 2007-2013 pentru care ne propunem un grad de absorbtie de 60-80%. S-au luat in acest sens masuri pentru cresterea gradului de absorbtie: imbunatatirea monitorizarii proiectelor, simplificarea implemetarii, alocarea suplimentara intre axele prioritare ale programelor, flexibilizarea procedurilor de achizitie”, a declarat Mirela Dobre, Expert, Ministerul Fondurilor Europene.

Potrivit acesteia, referitor la perioada 2014 – 2020, programele sunt aprobate si marea majoritate sunt deja lansate.

”Ca noutati, se pune accentul pe rezultate concrete, prin stabilirea unor indicatori comuni si specifici. De asemenea, au fost stabilite tinte de performanta – prin cadrul de performanta al programului. Pentru reducerea birocratiei ne propunem sa dezvoltam un sistem informatic pentru a elimina documentele pe hartie ”, a precizat Mirela Dobre.

Ajutoarele de stat sunt un stimulent pe care statele il aloca pentru stimularea investitiilor. Potrivit bilantului proiectelor aprobate in perioada 2007-2014, valoarea totala a investitiilor a fost de 3 miliarde de euro, iar 800 milioane de euro au fost alocati prin acorduri de finantare.

”Statul finanteaza investitiile serioase, investitii viabile. Bugetul pentru schema de ajutor de stat HG 807/2014 pentru stimularea investitiilor cu impact major in economie este de 2,7 miliarde lei. Sunt finantate cheltuielile eligibile legate de constructii si achizitionare de echipamente, utilaje, instalatii si active necorporale. Cea de-a doua schema este HG 332/2014 pentru sprijinirea investitiilor care promoveza generarea de locuri de munca si ramburseaza costurile salariale cu noii angajati pe o perioada de 24 luni, in limita salariului mediu brut pe economie. Perioada de plata este 2015-2025, iar suma alocata este aceeasi, respectiv 2,7 miliarde lei. Suntem la inceputul acestor scheme, in primul an de aplicare iar banii exista”, a declarat Manuela Furdui, Managing Partner, FINEXPERT.

Potrivit lui Stefan Oachesu, Consilier, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) – Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Regional,in Romania, exista 81 de IMM-uri la 1.000 de locuitori, ceea ce inseamna jumatate fata de media UE.

Acesta a evidentiat obiectivele Axei Prioritare 2, cu valoare de 877,1 milioane euro (FEDR + contributie nationala).

”Obiectiv specific 1: consolidarea pozitiei pe piata IMM-urilor in domeniile competitive identificate in SNC si PDR-uri. Sunt sprijinite activitatile: constructia/modernizarea spatiilor de productie, crearea/modernizarea incubatoarelor de afaceri. Obiectiv specific 2: imbunatatirea competitivitatii economice prin cresterea productivitatii muncii in IMM-uri in sectoarele competitive identificate in SNC. Activitatile sprijinite sunt relativ aceleasi”, a precizat Stefan Oachesu.

”Speram sa lansam cat mai curand depunerea de proiecte. Saptamana viitoare vom avea o noua forma de Ghid, pe care o vom pune pe site pentru consultare. Speram sa nu fie din nou peste 800 de propuneri de modificare. Anul acesta cu siguranta vom lansa depunerea, vizam chiar sa se intample asta in octombrie”, a subliniat Consilierul în cadrul MDRAP.

”Din pacate suntem in septembrie 2015, iar pe anumite programe sunt date scadente foarte curand si inca vedem proiecte care nu vor fi realizate. Sunt proiecte care au in prezent 0% grad de realizare. E frumos sa zicem ca ne plac proiectele cu fondurie europene, dar ne plac clientii care cred in acele proiecte cu care vin, clientii care ar face oricum acele proiecte chiar si fara aceasta finantare. Acesti clienti vin cu o structura a proiectelor”, a declarat Ramona Ivan, Director, Directia Relatii Externe si Finantari Structurale, CEC Bank si Presedinte, Comisia pentru Fonduri Europene, Asociatia Romana a Bancilor.

Ramona Ivan a subliniat importanta consilierului avizat pe tot parcursul unui proiect finantat cu fonduri europene.

”In perioada 2007-2013, sectorul privat a avut o finantare directa de numai 15% din bugetul total de circa 28 miliarde de euro fonduri structurale si de coeziune 28 de miliarde de euro. 40%-50% din bugetul 2007-2013 poate fi considerat pierdut din cauza incompetentei si a birocratiei din sectorul public. 2014-2020 ne aduce un buget total de 40 miliarde de euro, dar numai 11%-12% va merge catre privat (ca si contractor direct, restul merge la firme tot private dar subcontractate de stat), a declarat. Radu Limpede, Managing Partner, EU Advisory.

SESIUNEA II
Invitatii celei de-a doua sesiuni au fost: Cristian Parvan, Secretar General, Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania, Anca-Laura Ionescu, Secretar de Stat, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de afaceri, Florin Jianu, Presedinte, Patronatul Tinerilor Intreprinzatori, fost Ministru pentru IMM, mediu de afaceri si turism, Andreea Mitrea, Senior Business Consultant, FINEXPERT, Cristian Nevzoreanu, Director Public Affaires, Renault Technologie Romania (RTR), Emil-Florian Dumitru, Presedinte, Federatia Nationala PRO AGRO, Director executiv la Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola (ONIV), Marian Visu-Iliescu, Presedinte, Asociatia Tanarul Fermier.
”Fara 5% crestere nu putem asigura convergenta economica. Pentru a atinge acest procent trebuie sa fim competitivi si atunci trebuie sa folosim fondurile europene, care in opinia noastra sunt foarte mici. Pentru intreprinderi mari, de exemplu, sunt fonduri numai daca isi dezvolta sectoarele de cercetare. Credem ca putem sa performam major daca inovatiile romanesti realizate in structurile romanesti se vor produce in Romania si nu in alte tari, asa cum se intampla in prezent”, a declarat Cristian Parvan, Secretar General, Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania.

”Trebuie sa intelegem ca marea industrie e un capitol incheiat pentru Romania. Ce putem sa facem atunci? Servicii inteligente in absolut toate domeniile. Serviciile creative au ajuns sa reprezinte in PIB aproape cat agricultura, iar in agricultura s-a investit enorm. Serviciile creative nu inseamna numai IT, ci si muzica, film etc”, a precizat Cristian Parvan.

De ce nu se vad rezultate pe legea business angels? Aceasta lege care este in vigoare nu poate fi aplicata in prezent pentru ca Ministerul este obligat sa aiba o schema de ajutor de stat sau de minimis. Personal, nu consider ca trebuie sa elaboram asa ceva. Am consultat insa Comisia Europeana si raspunsul a fost ca trebuie sa facem asta si, suplimentar, ca trebuie sa facem anumite modificari pe lege inainte de a fi aplicata. Din pacate va mai dura pana cand aceasta lege va putea fi aplicata in România”, a declarat Anca-Laura Ionescu, Secretar de Stat, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de afaceri.

Legea privind investitorii individuali Business Angels, a fost publicata in Monitorul Oficial pe 2 iunie 2015.

Referitor la noile modificari de oridn fiscal, Florin Jianu, Presedinte, Patronatul Tinerilor Intreprinzatori, fost Ministru pentru IMM, mediu de afaceri si turism a declarat: ”Este ok scaderea ratei generale a TVA, dar asta sustine numai consumul. Insist pe importanta impozitarii pe dividende cu numai 5%. Aceasta masura coroborata cu neimpozitarea profitului reinvestit ar putea genera performanta in companii. Avem promisiunea Guvernului ca in luna noiembrie se vor include aceste masuri. Desigur, supraaccizarea carburantilor este o alta masura de revizuit.”

”S-a dovedit faptul ca statul este incapabil sa administreze fonduri de orice natura. Fondurile europene nu arata mai bine pentru perioada 2014-2020. Acelasi tip de birocratie, aceeasi lipsa de viziune in realizarea proiectelor. Cred ca fondurile europene trebuiesc folosite cu logica. Sunt alocari mici pentru nevoile de finantare ale IMM-urilor din Romania”, a mai precizat Florin Jianu.

Andreea Mitrea, Senior Business Consultant, FINEXPERT, a prezentat un studiu de caz al unei companii care intentioneaza sa obtina ajutor de stat prin Hotararea Nr.807 din 17.09.2014, care finanteaza investitiile in active corporale si necorporale.

”O intreprindere care realizeaza o investitie initiala in extinderea activitatii de productie, in valoare de 15,5 milioane euro, poate obtine un ajutor de stat de pana la 5,5 milioane de euro, aferent constructiilor nou-realizate si achizitionarii de alte active corporale si necorporale specifice fluxului de productie. Pentru a verifica eligibilitatea societatii, urmarim ca aceasta sa fie infiintata conform Legii 31/1990, sa aiba un cod CAEN eligibil, sa nu fi demarat investitia, sa fi inregistrat profit in 2015, sa nu aiba datorii la bugetul de stat. In plus, ne asiguram ca intreprinderea si afiliatii sai nu au inchis in ultimii doi ani o activitate cu acelasi CAEN in Spatiul Economic European si nici nu au planuri concrete de a inchide in perioada urmatoare”, a explicat Andreea Mitrea.

Cristian Nevzoreanu, Director Public Affaires, Renault Technologie Romania (RTR), a prezentat modelul de succes al companiei pe care o reprezinta.

Am fost pionieri in ceea ce priveste implementarea unei scheme de ajutor de stat. Am facut aceasta lucrare cu Fincont si Finexpert. Am depus dosarul de cerere de finantare in noiembrie 2007. Ministerul de Finante a avut deschidere catre dialog, iar acordul de finantare a fost aprobat in iunie de 2008 in valoare de 104 milioane lei la cursul de atunci, maximul permis de schema. Am inceput implementarea. Mai tarziu a venit criza si nu am mai putut asigura proiectul din fonduri proprii, asa cum intentionam. Atunci am apelat la BERD. Au fost de acord sa intre in capitalul RTR si aportul sau a reprezentat suma de care aveam nevoie pentru a merge mai departe. Dupa acest proiect BERD a ramas cu o parere foarte buna. Sunt in continuare disponibili sa se implice in astfel de proiecte. Nu am avut corectii financiare si nici o pierdere. Astfel de instrumente va sunt la indemana”, a afirmat Cristian Nevzoreanu.

Imi doresc foarte mult sa avem un plan personalizat pentru agricultura din Romania si constant ca in noile Ghiduri in loc sa scapam de birocratie gasim ca avem nevoie de adeverinta pe care sa scrie ca nu dorim adeverinta. Sectorul vitivinicol este un model de succes, unde avem 100% absorbtie, dar acolo a fost un ordin de ministru cu foarte putina birocratie si asa am dovedit ca putem sa performam intr-un domeniu. Expertiza profesionala se afla in mediul privat si numai intr-un parteneriat public-privat putem performa. Altfel in 2020, cand se va schimba PAC, vom realiza ca in cosul cumparatorilor vor fi si mai multe produse importate”, a declarat Emil-Florian Dumitru, Presedinte, Federatia Nationala PRO AGRO.
”Suntem prima tara europeana care s-a gandit sa reinstaleze tinerii in mediul rural. La consiliul european celelalte tari au fost incantate si au copiat legea implementata de noi prin programul Tanarul Fermier. Referitor la masura care priveste tinerii fermieri, aceasta are insa foarte multe masuri restrictive. In Franta, un tanar fermier are un job. La noi nu ii este permis, ori in agricultura trebuie sa astepti. Nu pornesti cu profit, trebuie sa te intretii, sa intretii familia, sa ai capital de lucru etc. Este absurd sa le impui sa nu aiba un loc de munca”, a declarat Marian Visu-Iliescu, Presedinte, Asociatia Tanarul Fermier.
Potrivit acestuia, Ghidurile, conform protocolului, se voteaza in comitetele de monitorizare, iar cei care fac parte din acestea poarta o vina pentru neregulile aparute.
Partenerul principal al evenimentului a fost FINEXPERT, iar Partenerii a fost CEC BANK si Biroul de Traduceri Champollion.
Partenerii media au fost: Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Manager Express, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Femei in afaceri, Startups.ro, DeBizz, Legal Magazin, MLM News, Transilavania Business, Learn & Go, 4 Career, Catalog cursuri, Profit 360, Brightway, Revista Valoare, Roportal.ro, Bucuresteni.ro, Edumanager.ro, Administratie. Ro.
BusinessMark
BusinessMark este o companie care oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.