Bucuresti

Studentii se tem ca nu mai exista niciun viitor pentru educatia din Romania

Detalii

Categorie
Stiri educatie
Modificat
acum 3 ani si 11 luni
Vizualizari
344

Voteaza & Distribuie

Descriere

Studenții se tem că nu mai există niciun viitor pentru educația din România
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) condamnă public decizia Guvernului României de a folosi mecanismele legale de care dispune în interese personale și critică din nou lipsa de consultare a Ministerului Educației cu reprezentanții studenților în ceea ce privește emiterea unei noi Ordonanțe de Urgență care modifică Legea Educației.
Studenții sunt consternați de modul total nedemocratic și lipsit de responsabilitate în care Guvernul alege să trateze sistemul educațional din România, în contextul în care trecem prin al treilea an consecutiv în care este emisă o Ordonanță de Urgență care modifică Legea Educației Naționale (după OUG 92/2012 – în vigoare de la 19 decembrie 2012 și 117/2013 – în vigoare de la 30 decembrie 2013) la final de an, în timpul vacanței de iarnă, fără o consultare prealabilă cu actorii din sistem. Amintim că aceeași problemă a fost semnalată de studenți și în această vară, odată cu celebrul OUG 49/2014 care a introdus, printre altele, doctoratul la frecvență redusă sau posibilitate înființării de universități private de persoane fizice.
Nemulțumirea studenților este cu atât mai mare cu cât motivarea emiterii acestui act normativ este legată de dorința Prim-Ministrului Victor Ponta de a renunța la titlul de doctor, nicidecum de problemele reale cu care se confruntă sistemul eucațional. Studenții consideră că acest lucru reprezintă un abuz de putere extrem de nociv pentru România din partea Guvernului României, care nu doar măcelărește Legea Educației prin Ordonanțe de Urgență fără sfârșit, dar le și folosește în interes personal. Mai mult decât atât, ANOSR a înaintat de-a lungul timpului numeroase propuneri de modificări legislative către reprezentanții Ministerului Educației care nu au fost soluționate pe motiv că ”nu se poate justifica urgența schimbării” (cum ar fi participarea studenților în procent de 25% la alegerea rectorului), însă din explicațiile oferite ieri de Ministerului Educației a reieșit că dorința Prim-Ministrului de a renunța la titlul de doctorat (fiind singurul care a depus o cerere în acest sens) este un motiv suficient de bun pentru ca Guvernul să schimbe ”de urgență” legea.
Pe această cale, studenții îi aduc la cunoștința noului Ministru al Educației și Cercetării Științifice Sorin Câmpeanu că sistemul educațional românesc are alte probleme mult mai grave care necesită măsuri de urgență, cum ar fi subfinanțarea cronică a educației și lipsa unei metodologii stabile de finanțare a universităților, abandonul mare în mediul preuniversitar și universitar și lipsa de măsuri eficiente care să sprijine tinerii din medii defavorizate sau probleme de neconcordanță a sistemului educațional cu realitățile în care trăim.
Totodată, studenții se întreabă care este ”societatea civilă” cu care s-a consultat Ministerul Educației referitor la prevederile OUG-ului, în condițiile în care Consiliul Național al Rectorilor nu a avut nicio poziție critică la adresa Ministerului în ultimii 2 ani de zile, iar aceeași lipsă de reacție resimțită și din partea sindicatelor din mediul universitar se pare că acum este răsplătită cu un loc în Consiliul Agenției Românie de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), după ce în vară, odată cu OUG 49/2014, lipsa lor de reacții critice fusese răsplătită cu un loc în Consiliul de Administrație al universităților. ANOSR îl informează pe domnul Ministru că din societatea civilă și comunitatea academică fac parte și studenții, care sunt cei care resimt cel mai mult numeroasele modificări ale Legii Educației și care ar trebui să aibă un cuvânt de spus față de modul în care li se organizează procesul educațional.
”Se pare că Guvernul și-a făcut un obicei din a schimba Legea Educației după bunul plac, chiar dacă într-un sistem democratic funcțional legile sunt responsabilitatea Parlamentului și se schimbă după dezbateri publice. Așteptăm textul integral al OUG-ului pentru a ne putea pronunța asupra prevederilor sale, pentru că de multe ori am avut surprize legate de ce au comunicat reprezentanții Guvernului și ce s-a regăsit în document, însă ceea ce este clar pentru noi e că modul în care Guvernul operează când vine vorba de educație este unul total iresponsabil și dăunător pentru viitoarele generații. Ne vine greu să credem că toate urgențele din sistemul educațional se întâmplă mereu în perioada vacanțelor (fie de iarnă, fie de vară) și nu putem decât să constatăm că momentele alese sunt de așa natură încât să împiedice reacțiile virulente venite din partea studenților, singurii care au mai rămas critici la atrocitățile care se întâmplă în sistemul educațional. Nu știm dacă domnul Ministru Sorin Câmpeanu a uitat că există și studenți în sistemul educațional românesc sau a preferat să îi excludă în mod intenționat de la consultări, însă îi recomandăm să urmărească în istoria ultimilor 25 de ani ce s-a întâmplat cu Miniștrii care nu au respectat parteneriatul cu studenții, pentru că altfel o să ne pregătim noi să îi amintim.” – Cristi Popescu, Președinte ANOSR