Bucuresti

„World, Have a Nice Day!” (World HaND) - Sărbătorim 100 de ani de cultură dAdA

Detalii

Categorie
Stiri Cultura
Modificat
acum 1 an si 3 luni
Vizualizari
153

Voteaza & Distribuie

Descriere

„World, Have a Nice Day!”(World HaND)
Sărbătorim 100 de ani de cultură dAdA

În urmă cu 100 de ani, în luna februarie a anului 1916, doi români (Tristan Tzara și Marcel Iancu) au lansat curentul dAdA în cadrul Cabaretului „Voltaire”, în Zürich, capitala de atunci a Elveției.
Generația de artiști de după Primul Război Mondial, confruntată pentru prima dată cu ororile unui război, care nu dădea semne că s-ar apropia de sfârșit, a creat una dintre cele mai radicale mișcări din istoria umanității. Intelectualii, dezertorii, refugiații politici, toți cei revoltați împotriva absurdității acestui conflict au vrut să răspundă absurdului prin absurd și și-au manifestat această revoltă mai curând prin provocare, decât prin principii pur estetice.

„Pentru a face o poezie dadaistă luați un ziar, luați o pereche de foarfeci, alegeți din ziar un articol care să aibă lungimea pe care vreți să o dați poeziei voastre. Decupați articolul. Tăiați cu grijă toate cuvintele care formează respectivul articol și puneți toate aceste articole într-un săculeț. Agitați-l încetișor. Scoateți cuvintele unul după altul, dispunându-le în ordinea în care le veți extrage. Copiați-le cuviincios. Poezia vă va semăna. Și iată-vă un scriitor infinit de original și înzestrat, cu o sensibilitate încântătoare, deși, se înțelege, neînțeleasă de oamenii vulgari.”
(Tristan Tzara)

În 20 februarie 2016, cu ocazia Zilei Mondiale a Dreptății Sociale ONU, după 100 de ani de la apariția curentului dAdA, alți români (printre care Alecs Năstoiu, regizor/scenarist și Ovidiu Vasu, producător) lansează filmul de lung metraj Billion Star Hotel.
Bilion Star Hotel este un film contemporan care celebrează curentul artistic dAdA, atât prin structură (scenariul se bazează pe întâmplări reale „decupate” din mass media actuală – televiziuni, ziare, bloguri online, website-uri etc) cât și prin mesajul social transmis: să fim mai buni și mai generoși unii cu ceilalți, în contextul în care lumea se pregătește din nou, din păcate, de un alt război absurd.
Moto-ul filmului, „să-i iubim pe semenii noștri ca pe noi înşine, să-i măsurăm pe alţii cu măsura cu care ne măsurăm pe noi, să preţuim lucrurile şi nevoile lor prin cele ale noastre. Când le vom dori ceea ce ne dorim nouă şi când îi vom feri de ceea ce ne ferim noi, atunci vom împlini legea adevăratei iubiri. (Confucius)” a condus la campania „World, Have a Nice Day!” care se va desfășura pe parcursul anului 2016 în mai multe locații, fie în cadrul unor festivaluri de film, fie în cadrul unor evenimente de promovare a curentului dAdA: Romania (București, Brașov, Târgu Mureș, Iași, Sibiu, Suceava, Pitești, Cluj, Galați, Constanța și Oradea), Statele Unite ale Americii (Los Angeles , New York, Miami), China, India, Franța (Paris), Olanda (Amsterdam), Singapore, Italia (Roma, Veneția, Lecce), Austria (Viena), Canada (Toronto, Vancouver), Grecia (Tesalonic, Atena), Germania (Berlin, Munchen, Eberswalde), Anglia (Londra), Hong Kong, Australia (Brisbane), Bulgaria (Burgas), Spania (Barcelona, Malaga), Islanda (Reykjavik), Elveția (Geneva, Zurich).

Primul eveniment din această campanie a avut loc la Brașov (România), la Centrul Cultural REDUTA, în data de 24 Martie 2016 ora 19.
Cuvântul „redută” are două înțelesuri distincte în limba română, conform Dicționarului Explicativ al Limbii Române:
1. Mic fort de apărare, de formă poligonală, înconjurat de șanțuri.
2. Local public de petrecere cu muzică și dans.

Noi considerăm Reduta a fi un simbol al campaniei noastre, „World, Have a Nice Day!”, care își dorește să creeze un protest pașnic împotriva circumstanțelor absurde, însă nu prin razboi, ci prin muzică, dans și prietenie!

Link Campania World HAND : https://www.facebook.com/WorldHaveaNiceDay/?fref=ts