Bucuresti

Studenții îi cer Președintelui României să nu promulge Legea bugetului de stat pentru anul 2016

Detalii

Categorie
Stiri politica
Modificat
acum 2 ani si 9 luni
Vizualizari
394

Voteaza & Distribuie

Descriere

Studenții îi cer Președintelui României să nu promulge Legea bugetului de stat pentru anul 2016
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) îi solicită Președintelui României Klaus Werner Iohannis să nu promulge Legea bugetului de stat pentru anul 2016 și să o trimită Parlamentului României pentru reexaminare întrucât, contrar tuturor angajamentelor privind sistemul educațional românesc luate de Guvernul României, precum și de Administrația Prezidențială, acestea nu au o acoperire bugetară corespunzătoare.
Legea bugetului de stat pentru anul 2016 stabilește o alocare pentru educație de 3,6% din Produsul Intern Brut, fiind cel de-al cincilea an consecutiv în care este ignorat articolul 8 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, care prevedea alocarea a minimum 6% din PIB pentru acest domeniu, valoare asumată și de Administrația Prezidențială și de toate partidele politice prin Pactul Național pentru Educație, semnat în 2008. Acest lucru denotă încă o dată iresponsabilitatea clasei politice românești, precum și discursul demagogic practicat an de an.
Apreciem creșterea cu 20% a fondului pentru bursele studenților de la ciclurile de licență și masterat, însă atragem atenția că aceasta are loc la șapte ani distanță de la precedenta creștere, perioadă în care țara noastră a traversat o criză economică, tăieri salariale masive și în care problemele sociale s-au accentuat. Prin urmare, bursele au devenit un instrument ineficient de stimulare a performanței academice, dar mai ales de sprijin pentru continuarea studiilor pentru studenții proveniți din categorii defavorizate, dovadă fiind abandonul universitar extrem de ridicat ce este înregistrat în prezent de universități. Deși utilă, prezenta creștere este insuficientă, și nu face decât să „peticească” un sistem nefuncțional, fără a-l „repara” complet.
Creșterea finanțării de bază a învățământului superior din 2016, în procent de 21,65% față de anul precedent, nu este suficientă nici măcar pentru a acoperi creșterile salariale din ultima perioadă. Astfel, acest lucru marchează încă un an în care orice tentativă de a crește calitatea serviciilor educaționale furnizate de universități este sortită eșecului, existând investiții exclusiv în resursa umană a sistemului, care nu se reflectă întotdeauna în performanțele acestora.
Remarcăm, de asemenea, că nici în acest an nu vor exista creșteri bugetare în ceea ce privește subvenția pentru cămine și cantine, fapt care nu va duce la o îmbunătățire a serviciilor sociale studențești. Prin urmare, suprapopularea unor cămine depășite din punct de vedere al dotărilor, în cele mai multe cazuri, va rămâne o constantă și în acest an. Nici în ceea ce privește subvenția pentru transportul în comun nu se regăsește vreo creștere, astfel încât studenții să beneficieze fără discriminare, de reducerea într-o proporție de 50% din costul total al abonamentelor pentru transport în comun. În ciuda deblocării soldurilor universităților, partea de investiții înscrisă în buget este total insuficientă pentru ca România să facă tranziția cu adevărat la un învățământ centrat pe student, din punct de vedere al infrastructurii academice.
Tineretul, neglijat tot mai mult în ultimii ani din punct de vedere financiar, va înregistra o scădere substanțială, de peste 50%, în ceea ce privește finanțarea programelor de resort. Este inadmisibil ca în contextul în care tinerii din Europa, inclusiv din România, se confruntă cu probleme importante în actualul context socio-economic, Guvernul României să manifeste o nepăsare și o indiferență de un asemenea nivel. Ministerul Tineretului și Sportului continuă să fie axat doar pe cea de-a doua componentă din denumire, în detrimentul tinerilor din România, ignorând total Strategia Națională pentru Tineret adoptată de guvern la începutul acestui an.
În plus, considerăm sfidător și lipsit de orice formă de respect față de poporul român modul în care Guvernul României și, în special, Ministerul Finanțelor Publice, au înțeles să poarte sau, mai bine zis, să simuleze dezbaterile privind legea bugetului și să nu respecte termenele legale pentru acest proces democratic. Apreciem inițiativa Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic de a organiza o dezbatere publică cu reprezentanți ai societății civile pe această temă și ne exprimăm speranța că această idee nu va rămâne singulară, dar considerăm rezultatul ei un mare eșec și somăm guvernul ca în viitor să organizeze dezbateri reale și concrete. Deși zeci de mii de tineri au ieșit în stradă cu câteva săptămâni în urmă solicitând un alt mod de guvernare și administrare a țării, un mod în care respectul față de cetățean să primeze, acest guvern dovedește că nu a înțeles absolut nimic din șansa pe care a primit-o ca să schimbe acest lucru. Situația în care dezbaterea unei legi să aibă loc după adoptarea acesteia de către guvern relevă doar o nepăsare crasă asupra cuvântului pe care îl au de spus cetățenii și societatea civilă, fiind parcă o scenă ruptă din schițele lui Caragiale și care ne amintește de celebra teorie maioresciană a „formelor fără fond”.
Suntem dezamăgiți și de modul în care Parlamentul României și, implicit, partidele politice parlamentare au considerat că trebuie să gestioneze dezbaterea asupra Legii bugetului de stat pentru anul 2016. Faptul că termenul de depunere a amendamentelor asupra acestui proiect legislativ a fost mai scurt de 24 de ore, total insuficient pentru niște analize pertinente, coroborat cu dezbaterile din comisiile parlamentare, lipsite de substanță și purtate în mod superficial și neprofesionist, arată că acest legislativ nu a înțeles nici el importanța educației și dorința societății de schimbare. Cea mai bună dovadă în acest sens este reprezentată de singurul amendament pe care Parlamentul l-a adoptat în ceea ce privește educația, și anume cel prin care Academia Oamenilor de Știință din România (AOSR), un for academic a cărui activitate nu s-a simțit și nu s-a reflectat în niciun fel până în prezent în sistemul educațional, dar care are în conducere o importantă figură a Comisiilor pentru învățământ, știință, tineret și sport ale Parlamentului României, a devenit ordonator de credite cu un buget considerabil (mai mare de câteva ori decât întreg bugetul alocat pentru activități de tineret, spre exemplu).
Ne exprimăm speranța că, măcar în al doisprezecelea ceas, Președintele României va acționa și va trimite înapoi în parlament această lege, cu mențiunea specifică de a fi corectate bugetele total insuficiente alocate pentru educație și tineret, cu atât mai mult cu cât acesta și-a asumat educația ca o prioritate națională încă din campania electorală de acum un an. Altfel, consecințele subfinanțării sistemului educațional românesc vor continua să se perpetueze și să afecteze noi și noi generații, compromițând șansele României la un viitor stabil și prosper.
„Am asistat în ultima săptămână la o mascaradă jucată atât de guvern, cât și de parlament și partide politice, în care marii noștri conducători au ignorat cu desăvârșire exercițiul democratic al dezbaterii și consultării civice, au sfidat societatea civilă și au aprobat un buget după bunul plac. Educația în România este o prioritate doar declarativ, până în acest moment, așa că îl provocăm pe președintele Klaus Iohannis să pună în practică unul din sloganurile cu care a candidat acum un an și să ne demonstreze și fapte în acest domeniu deosebit de vital, nu doar vorbe, trimițând înapoi în parlament legea bugetului și cerând o finanțare corespunzătoare pentru învățământ și tineret.” - Vlad D. Cherecheș, președinte ANOSR
Studiul ANOSR „Cifrele bugetului educației - unde suntem și unde ar trebui să fim” poate fi consultat aici: http://www.anosr.ro/wp-content/uploads/2015/11/Analiza_ANOSR_finantare_2015.pdf.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) este federația națională studențească, non-guvernamentală și non-partizană care, de peste 15 ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenților din România, apărarea și promovarea drepturilor și obligațiilor acestora, cât și stimularea participării lor la actul educațional și la viața socială, economică și culturală.
ANOSR reunește studenți din 17 centre universitare din întreaga țară, din 30 de universități, atingând un număr de peste 80 de organizații membre, care luptă împreună pentru menținerea în funcțiune a mecanismului mișcării studențești.
La nivel național, ANOSR este parte a Alianței pentru o Românie Curată și membră în Consiliul Tineretului din România. De asemenea, federația este reprezentantul legitim al studenților din România la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizației Europene a Studenților (ESU - European Students' Union), singura structură europeană care reprezintă studenții.