Bucuresti

Anunt Diamant Brol Medical Center

Brol Medical Center este o clinica privata situata in centrul orasului Timisoara avand o experienta de aproape 21 de ani in chirurgia estetica. Incepand din anul 2009 clinica isi desfasoara activitatea intr-un spital ultramodern.
https://www.brol.ro

LEONARDO DA VINCI – Cina cea de Taina

Detalii

Categorie
Manifestari culturale
Modificat
acum 9 ani si 1 luna
Apartine de
Fundatia Calea Victoriei
Vizualizari
870

Voteaza & Distribuie

Prezentare

Cina cea de Taină, 1494-98 

(460 x 880 cm, tehnică mixtă pe tencuială, Santa Maria delle Grazie, Milano)

Ca aproape toate lucrările de pictură comandate lui Leonardo da Vinci, Cina cea de Taină a avut parte de o gestaţie anevoioasă. Relatările vremii descriu alternanța între episoade intense de activitate febrilă și lungi zile de scrutare meditativă a peretelui, dar mai ales nerăbdarea ducelui milanez Lodovico Sforza de a-și vedea antrepriza încheiată sau exasperarea necuviincioasă a priorului mănăstirii, amenințat cu eternizarea în chip de Iuda.

Această lentoare, adeseori deplorată de contemporanii săi, nu era altceva decât un modus operandi mai puțin obișnuit, în care inteligența picturală precumpănea asupra virtuozităților de ordin tehnic, și care era rezumată de Leonardo astfel: „pictura este o operațiune mentală (cosa mentale)”.

Cina cea de Taină ilustrează în chip grăitor concentrarea intelectuală a artei lui Leonardo da Vinci. Valorificând cu abilitate spaţialitatea locului (refectoriul mănăstirii Santa Maria della Grazie), ea reuşeşte să construiască iluzia perspectivală a profunzimii imaginii, instituind realmente prezenţa sacră: ultima cină (şi prima cuminecare) în sala de mese a mănăstirii milaneze. Pe de altă parte, scena reprezintă momentul cel mai tensionat al desfăşurării narative: certitudinea crucificării tocmai a fost confirmată, iar fiecare dintre cei doisprezece apostoli (se) întreabă „Cine a trădat?” „Oare eu?”. Alegând să înfăţişeze exact acest moment şi nu altul, Leonardo îşi oferă prilejul de a zăbovi îndelung asupra gestualităţii, trăirii nemijlocite a acţiunii sau asupra expresivităţii chipurilor.

Inevitabil, asumarea unui asemenea program conceptual-iconografic pretindea o lentă punere în operă. Drept urmare, tehnica pictării în frescă, sigură dar constrângătoare, a fost abandonată în favoarea unei inovaţii ce-şi va dovedi nocivitatea deja în secolul al XVI-lea. Astfel, fatalmente, agresiunile exterioare, inerente până la un punct, au fost completate de o dramatică erodare interioară. Astăzi, la mai bine de cinci veacuri distanţă, capodopera leonardescă este doar o umbră – încă spectaculoasă – a ceea ce era odinioară.

În cadrul conturat de această descriere preliminară, vă invit să aflăm împreună răspunsurile câtorva întrebări inevitabile: Ce anume face ca această imagine să suscite o hermeneutică a tenebrelor – mistere insondabile, teorii ale conspiraţiei etc.? Cum este construită spațialitatea/temporalitatea acestei imagini și de ce este ea echivalentul – pentru veacul al XV-lea – unei proiecții tridimensionale? De ce s-a erodat pictura lui Leonardo, cum a fost restaurată și cum este ea menținută „în viaţă”?

Anunt Diamant Bucuresteni.ro - publicitate online

Site-ul bucuresteni.ro este un site care doreste sa promoveze evenimentele din Bucuresti si nu numai, sa puna la dispozitia utilizatorului cea mai performanta harta electronica a Bucuresti-ului, si in acelasi timp sa ofere posibilitatea firmel...
https://www.bucuresteni.ro/site/publicitate/