Bucuresti

Aperitiv Creativ

Aperitiv Creativ

Detalii

Categorie
Manifestari culturale
Modificat
acum 7 ani si 8 luni
Vizualizari
874

Reprezentari

DataOraLocatie
Marti 13 mai 201419:00

Voteaza & Distribuie

Prezentare

Marţi, 13 mai 2014, are loc prima întâlnire din seria Aperitiv Creativ la librăria Humanitas Cişmigiu. Corina Şuteu, Oana Năsui şi Matei Martin vor discuta despre industriile culturale şi creative şi în ce măsură acest concept aduce o nouă perspectivă în discursul public despre politici culturale şi economice.
Aceastaeste prima ediţie a evenimentelor lunare Aperitiv Creativ – dezbateri relaxate despre industriile culturale şi creative lansate de Asociaţia ORICUM.
Deşi este un termen folosit des ȋn documentele de politici publice la nivel european, nu există o definiţie clară a industriilor culturale şi creative. În România acest termen este prezent ȋn documente precum Programul Naţional de Guvernare 2013 – 2016, Strategia sectorială ȋn domeniul culturii şi patrimoniului naţional pentru perioada 2014 – 2020, Strategia Naţională pentru Competitivitate 2014 – 2020. Cu toatea cestea, nu au avut loc dezbateri publice despre acest concept: anunţă el o schimbare de paradigmă ȋn ceea ce priveşte susţinerea artei şi culturii? Care sunt noile relaţii ȋntre economie, cultură şi tehnologie?
Prima menţiune a termenului de industrii culturale a apărut în anii ’40 ca o critică adusă industrizării culturii în societatea capitalistă. În anii ’90 termenul de industrii creative a fost recuperat de către guvernul Australiei şi MariiBritanii şi introdus în politicile lor culturale. Documentele create atunci punctează o schimbare de paradigmă, de la politici culturale la politici economice. Cu alte cuvinte, cultura creează bunăstare: creează locuri de muncă, este un export valoros, contribuie la dezvoltarea brandurilor locale şi naţionale, influenţează şi alte sectoare economice, atrage studenţi şi turişti.
Conceptul de industrii culturale şi creative a luat cu adevărat amploare ȋn 1997,atunci când prim-ministrul MariiBritanii, Tony Blair, a propus industriile creative ca motor de dezvoltare economică.
Raportul “The Creative Industries Mapping Document” (1998) a demonstrat că industriile creative erau o componentă importantă a economiei engleze, producând 5% PIB-ul ţării și angajând peste 1.4 milioane de oameni. În centrele urbane acest sector era şi mai important: în Londra, de exemplu, unul din cinci job-uri create era în domeniul creativ, fiind al doilea cel mai mare sector economic după servicii financiare şi business.
Industriile culturale şi creative reprezintă un sector foarte important ȋn economia UE, având o rată de creştere peste nivelul altor industrii. În România industriile culturale şi creative contribuiau ȋn 2009 cu 5.93% din PIB-ul României şi produceau 141.000 locuri de muncă.