Bucuresti

Vitamina C: 5 beneficii pentru sănătate

Vitamina C: 5 beneficii pentru sănătate

Detalii stire

Categorie
Stiri sanatate
Modificat
acum 3 saptamani si 5 zile
Apartine de
DWF
Vizualizari
74

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Vitamina C este o vitamină hidrosolubilă, care se dizolvă în mediu apos și nu formează depozite în organism. Aceasta se găsește în fructele și legume proaspete. Are un efect puternic antioxidant, dar și numeroase roluri în organism. Pentru că vitamina C nu poate fi sintetizată în corp, ea trebuie obținută printr-o dietă echilibrată. O alimentație sănătoasă poate furniza cu succes cantitatea necesară de vitamina C.

Iată care sunt beneficiile acestui nutrient pentru sănătate.

Surse alimentare


Cele mai importante surse alimentare de vitamina C sunt:

  • Legumele cu frunze verzi (spanac, pătrunjel, kale)
  • Citrice (grapefruit, portocale, lămâi, mandarine)
  • Kiwi
  • Căpșuni
  • Fructe de pădure
  • Ardei gras
  • Ananas
  • Cătină
  • Măr
  • Măceșe

Este important de știut că vitamina C se pierde sub acțiunea căldurii și luminii. De aceea, aceste alimente trebuie consumate în stare crudă și trebuie protejate de căldură și lumină. Vitamina C este disponibilă și sub formă de suplimente alimentare, în doze variabile. Descoperă gama de vitamine de la Herbagetica, în care găsești diferite produse cu vitamina C. Totuși, niciun supliment nu poate înlocui o dietă echilibrată.

Beneficii ale vitaminei C Vitamina C are o serie de efecte pozitive în organism:

1. Reduce stresul oxidativ


Unul dintre cele mai importante roluri ale acestei vitamine este faptul că reduce stresul oxidativ (1). Acesta este produs de radicalii liberi, molecule instabile formate în organism sub acțiunea radiațiilor, fumatului, poluării, alimentației dezechilibrate și altor factori. Radicalii liberi sunt responsabili de apariția ridurilor și contribuie la dezvoltarea afecțiunilor cronice. Prin acțiunea sa antioxidantă, vitamina C limitează efectele negative ale acestora.

2. Contribuie la prevenția bolilor cronice


Datorită proprietăților antioxidante, vitamina C poate ajuta la prevenirea unor boli cronice, cum ar fi boli cardiovasculare și cancer (1). Bineînțeles, pentru o viață sănătoasă, este nevoie de un stil de viață echilibrat, nu doar de un aport optim de vitamina C.

3. Stimulează producția de colagen


Vitamina C este esențială pentru producția de colagen, iar deficitul acestei vitamine se asociază cu afectarea țesuturilor moi. Colagenul reprezintă o proteină structurală care se găsește la nivelul pielii, tendoanelor, ligamentelor și oaselor. Astfel, vitamina C joacă un rol important în regenerarea țesuturilor, vindecarea rănilor, dar contribuie și la buna funcționare a sistemului osos (2).

4. Crește absorbția fierului non-heminic


Fierul non-heminic se găsește în alimentele vegetale, iar cel heminic, în alimentele de origine animală. În timp ce fierul heminic se absoarbe eficient, forma regăsită în alimentele vegetale are o absorbție mult mai scăzută. Cu toate acestea, vitamina C crește semnificativ absorbția fierului din sursele vegetale. Alimentele bogate în această vitamină trebuie consumate la aceeași masă cu sursele vegetale de fier.

5. Susține sistemul imunitar


Vitamina C are un rol important și în buna funcționare a sistemului imunitar (2). Aceasta este necesară pentru distrugerea agenților patogeni, contribuind la diferite mecanisme de apărare imună, cum ar fi fagocitoza, dar și la diferențierea limfocitelor B și T (3). Deficitul de vitamina C se asociază cu o funcție imună afectată și cu o creștere a predispoziției la infecții (3).

Așadar, asigură-te că ai o dietă bogată în alimente furnizoare de vitamina C, astfel încât să beneficiezi de efectele sale. În cazuri speciale, medicul poate recomanda suplimentarea acestui nutrient.

Referințe:

  1. “Office of Dietary Supplements - Vitamin C.” Nih.gov, 2020, ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/#:~:text=A%20pooled%20analysis%20of%20nine,supplemental%20vitamin%20C%20%5B62%5D.. Accessed 30 July 2022.
  2. Zelman, Kathleen M. “The Benefits of Vitamin C.” WebMD, WebMD, 8 Apr. 2008, webmd.com/diet/features/the-benefits-of-vitamin-c#:~:text=Vitamin%20C%2C%20also%20known%20as,cartilage%2C%20bones%2C%20and%20teeth.. Accessed 30 July 2022.
  3. Carr, Anitra, and Silvia Maggini. “Vitamin c and Immune Function.” Nutrients, vol. 9, no. 11, 3 Nov. 2017, p. 1211, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29099763/, 10.3390/nu9111211. Accessed 30 July 2022.

Sursa foto: shutterstock.com